مزایا و معایب خرید ملک در دبی

مزایا و معایب خرید ملک در دبی
مزایای خرید ملک در دبی اقتصاد پر رونق و محیطی مناسب برای سرمایه گذاری رشد بالای جمعیت امکان داشتن مالکیت برای غیر اماراتی‌ها ویزای انحصاری 10 ساله طلایی در سرمایه گذاری املاک رشد قابل توجه سالانه ارزش ملک معماری شاهکار و خلاقانه نواحی فوق لاکچری و لوکس امنیت بسیار بالای منطقه دبی نرخ بالای بازگشت سرمایه یا ROI شهری بدون مالیات! معایب خرید ملک در دبی ملاحظات و مقررات قانونی هزینه‌ها و مبالغ بالای اقساط وام هزینه‌های اولیه بسیار بالا برای خرید ملک عدم قطعیت در دریافت شهروندی دبی بابت خرید ملک نسبت بسیار بالای عرضه به تقاضا نوسانات درهم جمع بندی مطالب پرسش و پاسخ

سفر به دبی از مواردی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در برنامه سفرهای آینده خود داشته باشید؛ چرا که این شهر محبوبیت بسیار بالایی میان گردشگران داشته و تجربه آن باعث می‌شود تمایل به سفر هر ساله پیدا کنید. آژانس مسافرتی رامین گشت با بهترین پرنسل و پکیج‌های تور دبی آمادگی همراهی شما در این سفر پرهیجان را دارد. 
فارغ از این که بسیاری این شهر را به‌عنوان یک مقصد توریستی انتخاب می‌کنند، باید اذعان کنیم که متقاضیان خرید ملک از این شهر نیز کم نیستند. در واقع مانند هر شهر گردشگری دیگری، هر فردی که یک‌بار مهمان دبی بوده تمایل شدیدی به خرید ملک از آن نشان می‌دهد. اما آیا این کار سرمایه‌گذاری معقولی خواهد بود؟

مزایای خرید ملک در دبی

دبی به دلیل آسمان‌خراش‌هایی که دارد تبدیل به یک آهنربای قدرتمند برای جذب سرمایه‌گذاران از سراسر جهان شده است. اما برای این که بتوانیم تشخیص دهیم خرید ملک در این شهر برای خود شخص چقدر مناسب و سودمند خواهد بود، لازم است با مزایای و معایب این سرمایه‌گذاری آشنا باشیم. 

مزایای خرید ملک در دبی

اقتصاد پر رونق و محیطی مناسب برای سرمایه گذاری

اقتصاد شکوفا دبی که به‌وسیله استراتژی متنوع‌سازی هدایت می‌شود، توانسته این شهر را به یک مرکز مالی و تجاری جهانی و بسیار پررونق تبدیل کند. موقعیت استراتژیک آن بین اروپا، آسیا و آفریقا از یک سو و زیرساخت‌های پیشرفته، امکانات رفاهی در چهارچوب استاندارد‌های جهانی، عدم نیاز به پرداخت مالیات، فعالیت شرکت‌های چندملیتی و کارآفرینان از سوی دیگر، این رونق را هر روز افزایش می‌دهند. این موارد علاوه بر تقویت اقتصاد این شهر و متعاقباً کشور امارات، یک محیط تجاری به‌شدت رقابتی ایجاد کرده‌اند. ازاین‌رو رونق اقتصادی اولین مورد از مزایای خرید ملک در دبی است که می‌توان مطرح نمود. 

رشد بالای جمعیت

رشد جمعیت در هر شهر و کشوری می‌تواند یکی از محرک‌های مهم در اقتصاد و بازار مسکن باشد. دبی با موقعیت خاص خود و با ماهیت توریست‌پذیری، رشد جمعیت بالایی هم دارد که فرصتی بزرگ برای افرادی به شمار می‌رود که قصد خرید ملک با هدف سرمایه‌گذاری دارند. لازم به ذکر است در سال‌های اخیر سیل عظیمی از مردم امارات و دیگر کشور‌ها روی به اقامت و زندگی در دبی آورده‌اند. این اتفاق باعث شده تقاضا برای خرید ملک افزایش‌یافته و در نتیجه قیمت‌ها هم دائم در حال تغییر باشند؛ بنابراین اگر به فکر سرمایه‌گذاری روی ملک هستید، دبی از این نظر بهترین گزینه محسوب می‌شود.  

امکان داشتن مالکیت برای غیر اماراتی‌ها

یکی از موانعی که می‌توان برای خرید ملک در شهر‌هایی مانند دبی نام برد، عدم امکان مالکیت برای افراد غیربومی است. اما سیاست‌های دولت امارات این مانع را برداشته و هر کسی از هر کشوری امکان خرید و کسب مالکیت قطعی ملک در دبی را دارد. در واقع حق مالکیت کامل، امکان اجاره، امکان خرید و فروش هر ملکی در این شهر بدون هیچ محدودیتی برای تمام سرمایه‌داران فراهم شده است. این فاکتور نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از مزایای مهم خرید ملک در دبی شناخته شود که آرامش خاطر سرمایه‌گذاران را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

ویزای انحصاری 10 ساله طلایی در سرمایه گذاری املاک

در ادامه معرفی مزایای خرید ملک در دبی باید اضافه کنیم، دبی به سرمایه‌گذاران منتخب املاک و مستغلات، ویزای 10 ساله طلایی «Golden Visa» ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب که اگر بتوانید ملکی به ارزش 2 میلیون درهم در دبی خریداری نمایید، واجد شرایط دریافت ویزای بلندمدت «5 تا 10 ساله» این کشور بدون نیاز به دریافت تابعیت آن خواهید بود. این ویژگی موجب افزایش محبوبیت این شهر برای مهاجرت نیز شده است. 

رشد قابل توجه سالانه ارزش ملک

بازار مسکن و املاک دبی با تأثیرپذیری از نوسانات قیمت نفت، در دو دهه اخیر فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده است. اما دولت امارات برای این که بتواند مهاجران را به سمت این شهر کشانده و اقتصاد خود را تا حدودی مستقل از نفت بسازد، در یک برنامه ۷ساله توانست قیمت‌ املاک را کنترل و بازار مسکن را با افزایش اسمی 10 درصدی از نوسانات شدید نجات دهد. این اقدام برای سرمایه‌گذاران بازار مسکن بسیار جذاب بوده و توانست با سود تضمین شده‌ای که به آنان می‌دهد، متقاضیان بیشتری را جذب و سرمایه‌گذاران را راضی نگه دارد. نتیجه این که با خرید ملک از دبی خیالتان از رشد سرمایه راحت خواهد بود.

رشد قابل توجه سالانه ارزش ملک 

معماری شاهکار و خلاقانه

خرید ملک در یک شهر توریستی را نمی‌توان محدود به سرمایه‌گذاری دانست؛ چرا که تعداد افرادی که علاقه به اقامت در این شهر به‌عنوان شهروند دارند، کم نیست. از مواردی که می‌تواند برای این قبیل افراد جذاب باشد معماری این شهر است که به‌نوعی توانسته تعریفی جدید و کاملاً متفاوت از یک شهر ارائه دهد. معماری‌های هنرمندانه در سراسر شهر و ساختمان‌های مدرن آن هوش از سر متقاضیان می‌برد. با این که این معیار بیشتر برای افرادی مهم است که قصد اقامت دائمی در این شهر دارند، همین عامل می‌تواند در رونق اقتصاد مسکن در دبی بسیار مفید باشد. 

معماری شاهکار و خلاقانه

نواحی فوق لاکچری و لوکس

مورد دیگری که می‌توانیم در بین مزایای خرید ملک در دبی مطرح کنیم، همان عاملی است که گردشگران را مجاب به سفر هر ساله به این شهر می‌کند. این شهر پر است از نواحی  لوکس و لاکچری و جاهای دیدنی بسیار جذاب است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • فضاهای سبز 
  • سواحل زیبا و چشم‌نواز
  • یکپارچگی طبیعت و دنیای مدرن 
  • فناوری‌های روز دنیا 
  • بلند‌ترین، مدرن‌ترین و لوکس‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان
  • مراکز خرید لوکس
  • مراکز تفریحی مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات جهان
  • مدرن‌ترین و لوکس‌ترین رستوران‌ها با غذاهای بین‌المللی
  • هتل‌های لوکس و لاکچری با امکانات رفاهی و تفریحی متنوع 
نواحی فوق لاکچری و لوکس

امنیت بسیار بالای منطقه دبی

امنیت اولین چیزی است که در دبی نباید نگران آن باشید. قوانین دولت امارات به‌شدت سخت‌گیرانه و در راستای منافع امنیتی شهروندان و گردشگران وضع شده‌اند. با این که طبق آمار سال‌های اخیر میزان جرم و جنایت در بسیاری از کشور‌های جهان روبه‌افزایش است، این شهر در امنیت و سلامت اجتماعی کامل به سر می‌برد. امنیت را می‌توانیم جزو اولین مزایای خرید ملک در دبی بدانیم که همه سرمایه‌گذاران در مورد آن اتفاق‌نظر دارند.

نرخ بالای بازگشت سرمایه یا ROI

درصورتی‌که سرمایه لازم برای خرید ملک از مناطق لوکس و لاکچری این شهر را داشته باشید، می‌توانید نرخ بازگشت بالایی از سرمایه خود دریافت کنید. طبق گزارش‌های دریافتی از بازار مسکن این شهر، مناطق جمیرا، مارینا، مرکز شهر و DAMAC Hills 2 از این نظر محبوبیت و البته قابلیت اطمینان بیشتری دارند. به‌عنوان مثال خرید ملک از منطقه جمیرا با 8.40 درصد و در منطقه DAMAC Hills 2 حدود 6.51 درصد همراه خواهد بود. این اعداد در مبلغی مانند یک میلیون درهم یا بیشتر، رقم قابل‌توجهی را هدف می‌گیرند. 

شهری بدون مالیات!

بله درست خواندید، آخرین گزینه از مزایای خرید ملک در دبی که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، عدم نیاز به پرداخت مالیات است. همان‌طور که می‌دانید هیچ فرد سرمایه‌داری دوست ندارد بخشی از دارایی و سرمایه خود را به‌حساب دولت بریزد. در واقع این کار به‌نوعی برای سرمایه‌گذاران ضرر محسوب می‌شود؛ زیرا سرعت بازگشت سرمایه و سود را کاهش می‌دهد. دولت امارات با حذف مالیات در این شهر یک عامل تشویقی بسیار تاثیرگذار برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.  

معایب خرید ملک در دبی

در مورد مزایای خرید مسکن در دبی مفصل صحبت کردیم، اما باید توجه داشته باشیم که هیچ‌وقت وضعیت برای همه مثبت و افزایشی نیست. خرید ملک در این شهر معایبی هم دارد که باعث منصرف‌شدن سرمایه‌گذاران از این کار می‌شوند. ازاین‌رو باید در این زمینه هم اطلاعات لازم را کسب کرده و پس از آن تصمیم خود را بگیرید. معایب خرید ملک در دبی به شرح زیر هستند:

ملاحظات و مقررات قانونی

سرمایه‌گذاری در بازار املاک کشورهای خارجی، مستلزم درک کامل مقررات و چارچوب‌های قانونی کشور مقصد خواهد بود. از معایب خرید ملک در دبی این که بخش املاک و مستغلات دبی در سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی تکامل پیدا کرده و این کشور برای مدیریت بهتر این بازار مهم، مقررات سخت‌گیرانه‌ای وضع کرده است. با این که این قوانین موجبات شفافیت و ثبات بازار را فراهم می‌کنند، گاهی تبدیل به چالش‌های بزرگ برای خرید ملک توسط سرمایه‌گذاران خارجی می‌شوند. در نتیجه مهم است که با مشاوران حرفه‌ای در این زمینه مشورت کرده و ارتباط نزدیک و دائمی داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

هزینه‌ها و مبالغ بالای اقساط وام

اگر به فکر خرید ملک در دبی به‌وسیله دریافت وام هستید، باید بگوییم این کار خیلی به‌صرفه نخواهد بود. هزینه‌های اولیه خرید مسکن و مبالغ بالای اقساط وام از دیگر معایب خرید ملک در دبی هستند که می‌توانند مانع ورود سرمایه به بازار مسکن این شهر شوند. علاوه بر اقساط وام باید هزینه‌های خدمات، ارزیابی و ثبت وام را هم در نظر بگیرد که هزینه‌های اضافی به شمار می‌روند. پس باید به‌دقت بررسی کنید که آیا این سرمایه‌گذاری ارزش پرداخت این هزینه‌ها را دارد یا خیر؛ زیرا این که چه‌قدر زمان نیاز است تا این هزینه‌ها جبران شوند، اهمیت بالایی دارد. 

هزینه‌های اولیه بسیار بالا برای خرید ملک

از دیگر معایب خرید ملک در دبی این که هزینه‌های ثبت و صدور سند در این شهر به‌شدت بالا هستند.  یک نمونه ساده این که اداره مدیریت اراضی دبی، 4 درصد از ارزش کل ملک مورد معامله را به‌عنوان حق انتقال مالکیت زمین، از خریدار دریافت می‌کند. این عدد در خرید یک ملک لوکس از مناطق لاکچری، رقم قابل‌توجهی خواهد بود. 

عدم قطعیت در دریافت شهروندی دبی بابت خرید ملک

حقیقت تلخی که مهاجران باید قبل از خرید ملک در دبی بپذیرند، این است که دریافت شهروندی در امارات متحده عربی بسیار سخت بوده و گاهی بعید به نظر می‌رسد. صرف‌نظر از این که چه نوع ملکی در دبی دارید، با نزدیک شدن زمان انقضای ویزا، ممکن است مجبور به رها کردن حقوق شهروندی خود در این شهر شوید. این عدم قطعیت در دریافت شهروندی حتی ثروتمندترین افراد را هم تهدید می‌کند.

نسبت بسیار بالای عرضه به تقاضا

دبی دارای مازاد عرضه املاک و مستغلات است که در برخی موارد منجر به کاهش قیمت ملک می‌شود. عرضه املاک جدید در حجم بالا در هر کشوری، بازار مسکن را با مشکل مواجه می‌کند؛ زیرا هر محصولی با توجه به میزان استقبال قیمت‌گذاری می‌شود. پس باید دقت کافی را به خرج داده و زمان مناسبی را برای خرید در نظر بگیرد. مازاد عرضه املاک در کشور امارات در سال‌های اخیر افزایش یافته و دلیل موجهی برای سرمایه‌گذاران جهت تردید در خرید به شمار می‌رود. 

نسبت بسیار بالای عرضه به تقاضا

نوسانات درهم

ازآنجایی‌که درهم امارات به دلار وابسته است، نوسانات بازار ارز موجب متشنج شدن وضعیت درهم شده و در نهایت بازار مسکن امارات را دچار مشکل می‌کند. برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید این ریسک را بپذیرید و مطالعه دقیقی از بازار و وضعیت درهم در زمان خرید داشته باشید. 

جمع بندی مطالب

همه ما از محبوبیت شهر دبی برای گردشگران آگاه بوده و می‌دانیم که سالانه خیل عظیمی از توریست‌های جهان در این شهر حضور پیدا می‌کنند. همچنین می‌دانیم که بخش بزرگی از اقتصاد امارات وابسته به صنعت گردشگری است؛ بنابراین به احتمال زیاد قبلاً تجربه سفر به این شهر را داشتید یا برنامه سفر به دبی را در سر می‌پرورانید.
اما اقتصاد یک کشور بسیار عظیم‌تر از این حرف‌ها بوده و در این زمینه باید اشاره کنیم که کمتر کسی از بازار مسکن دبی و میزان تقاضای موجود برای خرید ملک در این شهر خبر دارد. در این نوشته سعی کردیم در این زمینه اطلاعات لازم را جمع‌آوری و در قالب مزایا و معایب خرید ملک در دبی ارائه دهیم. با توجه به موارد مطرح شده بااین‌که تصمیم نهایی با خودتان است، اما خرید ملک از دبی در سال جاری خیلی معقول به نظر نمی‌رسد.

سوالات متداول

با توجه وضعیت فعلی مازاد عرضه املاک و نوسانات ارزی در این کشور، فعلاً فکر خوبی به نظر نمی‌رسد. 

عدم قطعیت در دریافت شهروندی دبی بابت خرید ملک

عدم دریافت مالیات از طرف دولت امارات

مقالات مرتبط

نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

تورهای رامین گشت

اشتراک گذاری

دسته‌بندی مقالات

منوی سایت