قوانین رانندگی در دبی

قوانین رانندگی در دبی
الزامات رانندگی در دبی داشتن سن قانونی داشتن گواهی رانندگی رعایت فاصله ایمنی بستن کمربند ایمنی رانندگی با خودرو سالم و بی سروصدا خودداری از انداختن زباله به خیابان توجه به فرمان پلیس‌ شرایط جاده ای در ایام مختلف عوارض و سوخت رسانی در دبی تصادف در دبی رانندگی با مصرف الکل در دبی چه قوانینی دارد؟ قوانین رانندگی در صحرای دبی آشنایی با قوانین رانندگی در دبی با رامین گشت پرسش و پاسخ

قوانین رانندگی در دبی بسیار سخت‌گیرانه اجرا می‌شوند و کسانی که نسبت به نکات رانندگی در دبی بی‌اعتنا باشند، مشمول پرداخت جرایم سنگین می‌شوند. بطور کلی شبکه‌های جاده‌ای دبی بسیار استاندارد هستند و این شهر بهترین شبکه‌های جاده‌ای را دارد‌؛ همچنین آمار تصادف در این شهر پایین است. اما باید قوانین رانندگی را رعایت کنند تا بتوانند از جریمه شدن و یا بروز حادثه جلوگیری کنند. در این مطلب برخی از نکات مهم، الزامات و همچنین قوانین رانندگی در دبی را بررسی خواهیم کرد.

الزامات رانندگی در دبی

قوانین رانندگی در دبی به منظور حفظ نظم عمومی، امنیت شهروندان و رانندگان اجرا می‌شود و همه رانندگان موظف به رعایت قوانین مصوب برای این منظور هستند. 
در سفر به دبی می‌توان برای بازدید از جاهای دیدنی و توریستی این شهر تاکسی کرایه کرد. منتهی همانند همه جای دنیا برای رانندگی و استفاده از تاکسی باید به یک سری قوانین پایبند بود. عدم توجه به الزامات و قوانین رانندگی در دبی مجازات‌های سنگینی را درپی دارد و حتی در برخی موارد رانندگان متخلّف در دبی زندانی می‌شوند.
با توجه به مطالب عنوان شده باید گفت، کسانی که سهل‌انگار بوده و نمی‌توانند در هنگام رانندگی به قوانین پایبندی باشند، باید به جای اجاره تاکسی در دبی، با تاکسی‌های درون شهری و حمل و نقل عمومی به نقاط مدنظر نظر خود بروند. البته باید متذکر شد که کرایه تاکسی در دبی نسبت به دیگر شیوه‌های حمل و نقل گران‌تر است. مهمترین الزامات رانندگی در دبی شامل موارد زیر هستند.

داشتن سن قانونی

یکی از مهمترین الزامات و قوانین رانندگی داشتن سن قانونی است. به عبارت دیگر در دبی فقط کسانی می‌توانند پشت فرمان بنشیند که ۱۸ سال تمام داشته باشند.
همچنین کودکان زیر ۱۳ سال در دبی اجازه نشستن در صندلی جلوی خودرو را ندارند و کودکان ۴ تا ۸ سال نیز باید روی صندلی مخصوص کودک بنشینند. عدم توجه به قوانین فوق رانندگان را مشمول جرایم رانندگی می‌کند. به عنوان مثال رانندگانی که اجازه دهند کودک زیر ۱۳ سال در صندلی جلوی خودرو بنشیند و یا برای کودک ۴ تا ۸ سال از صندلی مخصوص کودک استفاده نکنند ۴۰۰ درهم جریمه خواهند شد.

داشتن گواهی رانندگی

داشتن گواهی رانندگی

فقط توریست‌هایی اجازه رانندگی در شهر دبی را دارند که بیمه نامه خودرو و گواهینامه بین‌المللی داشته باشند. کسانی که گواهی رانندگی ندارند، اگر پشت فرمان ماشین های دبی بنشینند ۵۰۰ درهم جریمه خواهند شد.

رعایت فاصله ایمنی

یکی دیگر از قوانین رانندگی در دبی رعایت فاصله ایمنی بوده و راننده موظف است در هنگام رانندگی فاصله ایمن را که حداقل نیم متر از خودروی جلویی است رعایت کند.
خودداری از رانندگی با سرعت غیر مجاز
در دبی نباید با سرعت غیر مجاز رانندگی کرد. زیرا دوربین‌های ترافیکی زیادی در خیابان‌های این شهر نصب شده است و رانندگی با سرعت غیر مجاز، به راحتی قابل پیگیری است.
در بزرگراههای دبی محدودیت سرعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و در جاده‌های شهری بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین سرعت مجاز رانندگی در جاده‌های کوچک برون شهری نیز ۴۰ کیلومتر بر ساعت است

بستن کمربند ایمنی

بستن کمربند ایمنی

یکی دیگر از الزامات و قوانین رانندگی در دبی بستن کمربند ایمنی است و رانندگانی که نسبت به این قانون بی‌توجه باشند چهار نمره منفی گرفته و ۴۰۰ درهم جریمه خواهند شد.

رانندگی با خودرو سالم و بی سروصدا

هنگام اجاره ماشین در دبی باید از سلامت آن مطمئن شد و همچنین در حین رانندگی نیز مراقبت سلامت خودرو بود‌. زیرا رانندگی با خودرو‌هایی که سروصدا ایجاد می‌کنند و یا آنکه موجب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند، نیز مشمول جریمه است.
در قوانین شهر دبی برای خودروهای با صدای زیاد ۲۰۰۰ درهم و برای خودروهایی که موجب آلودگی بیش از اندازه هوا می‌شوند، ۱۰۰۰ درهم جریمه تعیین شده است. همچنین رانندگانی پشت فرمان این خودروها به ترتیب ۱۲ و ۶ نمره منفی خواهند گرفت.

خودداری از انداختن زباله به خیابان

خودداری از انداختن زباله به خیابان

یکی دیگر از قوانین رانندگی در دبی خودداری از بیرون انداختن زباله حین رانندگی از پنجره ماشین به سطح جاده و خیابان است. کسانی که زباله‌ها را از پنجره خودرو بیرون می‌اندازند ۱۰۰۰ درهم جریمه می‌شوند و ۱۲ نمره منفی می‌گیرند.

توجه به فرمان پلیس‌

توجه به فرمان پلیس‌

یکی دیگر از الزامات رانندگی در دبی توجه به درخواست پلیس و توقف خودرو است‌. کسانی که بدون اعتنا به فرمان پلیس به رانندگی ادامه داده و عبور کنند، ۸۰۰ درهم جریمه شده و ۱۲ نمره منفی خواهند گرفت. همچنین خودرو آنها ۳۰ روز متوقف خواهد شد.

شرایط جاده ای در ایام مختلف

دبی بهترین و استانداردترین شبکه جاده‌ای در خاورمیانه را دارد؛ اما از آنجایی که یک شهر توریستی به شمار می‌رود، جاده‌های آن در بیشتر ایام سال شلوغ است. همچنین در زمان برگذاری جشنواره‌های مختلف، مخصوصا در زمان برگذاری جشنواره‌های تخفیفی در دسامبر به دلیل ورود حجم زیادی گردشگر و مسافر به این شهر میزان ترافیک جاده‌های آن نسبت به دیگر ایام بسیار بیشتر می‌شود. از این رو رانندگی در این ایام نیاز احتیاط بیشتری دارد و قوانین رانندگی در دبی باید با حساسیت بیشتری رعایت شوند.
برای تجربه یک رانندگی بدون ترافیک در دبی باید از ساعت ۱۰ صبح به بعد وارد جاده شد. زیرا در اکثر موارد صبح‌ها در دبی ۶ لاین ترافیک سنگین وجود دارد. بعد از ظهر‌ها از ساعت ۱۴ الی ۱۷ نیز رانندگی در دبی با ترافیک سنگینی به همراه است.
شهر دبی آب و هوای گرمی دارد. به همین دلیل شرایط جاده‌های آن از نظر آب و هوایی در بیشتر اوقات خوب است. البته در هنگام بارش باران که به ندرت در نیمه دوم سال در دبی رخ می‌دهد، سطح جاده‌‌ها لغزنده می‌شوند. بنابراین در هنگام بارش باران باید در آن با احتیاط بیشتری رانندگی کرد.

عوارض و سوخت رسانی در دبی

یکی دیگر از قوانین رانندگی در دبی که باید رانندگان از آن مطلع باشند، عوارض جاده‌ای است. همه رانندگان باید هنگام عبور از جاده‌های شیخ زاید، پل آل مکتوم، خیابان الاتحاد، خیابان بیروت و پل القرهود عوارض جاده‌ای پرداخت کنند.
رانندگان جهت پرداخت عوارض جاده‌ای مجبور به توقف نیستند و می‌توانند هزینه عوارض را به صورت الکترونیکی بپردازند. برای این منظور ابتدا باید در سالیک ثبت نام کنند و سپس برچسب سالیک را روی شیشه جلوی خودرو بچسبانند. به این ترتیب هزینه عوارض هنگام عبور از کیت‌های عوارض کسر می‌شود. جهت تهیه برچسب سالیک نیز باید به پمپ بنزین‌ها مراجعه کنند.
در شهر دبی شبکه‌های عظیمی از جایگاه‌های سوخت و پمپ بنزین وجود دارد و در آنها انواع سوخت ارائه می‌شود. به همین دلیل همه رانندگان بر حسب نوع خودرو خود می‌توانند خیلی راحت به سوخت مناسب دسترسی پیدا کرده و سوخت گیری کنند‌.
برخلاف کشور ما در دبی هزینه سوخت آزاد است و از این رو مردم دبی تمایل کمتری به استفاده از وسایل نقلیه شخصی دارند و بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

تصادف در دبی

تصادف در دبی

عدم توجه به قوانین رانندگی در دبی احتمال وقوع تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر جاده‌های دبی در اکثر اوقات شلوغ هستند و همین امر موجب افزایش آمار تصادف در آن شده است‌. بنابراین کسانی که علاقمند به رانندگی در دبی هستند، همواره در معرض تصادفات احتمالی قرار دارند.
در این شهر باید تمامی تصادفات، حتی تصادفات کوچک به پلیس اطلاع داده شوند. زیرا در غیر این صورت حقوق  قربانی تصادف پایمال خواهد شد. پس قربانی تصادف جهت دریافت برگ سبز بیمه و دریافت خسارات، ابتدا باید به پلیس مراجعه کند تا تصادف در سیستم ثبت شود. پس از انجام بازبینی‌ها و بررسی‌ها، طرفین تصادف می‌توانند به حقوق خود برسند.

رانندگی با مصرف الکل در دبی چه قوانینی دارد؟

مطابق با قوانین رانندگی در دبی، کسانی که پس از مصرف مشروبات الکلی و در حالت مستی پشت فرمان خودرو بنشینند، علاوه بر جریمه شدن و زندانی نیز  خواهند شد.
به عبارت دیگر رانندگی با حالت مستی در دبی جرم تلقی می‌شود و  مرتکبان این جرم مطابق با قوانین باید مجازت شوند‌. ۲۰ هزار درهم جریمه، ۶۰ روز توقف خودرو و ۲۳ نمره منفی مجازات کسانی است که با حالت مستی در دبی رانندگی می‌کنند. البته ناگفته نماند که در دبی نیز همانند کشور ما مصرف مشروبات الکلی ممنوع است و کسانی که مرتکب این جرم شوند، مستحق مجازات هستند.

قوانین رانندگی در صحرای دبی

قوانین رانندگی در صحرای دبی

رانندگی در دبی قوانین خاص خود را یکی از پیش شرط‌های مهم برای رانندگی در صحرای دبی آشنایی با این قوانین رانندگی و رعایت آنها در حین رانندگی است. بطور کلی قوانین رانندگی در دبی شامل موارد زیر می‌باشد.

  • برخلاف کشور ما در شهر دبی رانندگی از سمت راست جاده انجام می‌شود.
  • تمامی سرنشینان خودرو در هنگام رانندگی باید کمربندهای ایمنی خود را ببندند
  • راننده حق ندارد در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده کند
  • در جاده‌های دبی و آزادراه‌ها لاین سرعت سمت چپ‌ترین لاین است و کسانی که می‌خواهند با سرعت مجاز بالا رانندگی کنند نباید به خطوط راست جاده بروند
  • کودکان زیر ۱۳ سال اجازه نشستن در صندلی جلوی خودرو را ندارند
  • در جاده‌های دبی نباید از چراغ‌های چشمک زن و خودروهای اضطراری عبور کرد و یا در خیابان مسابقه داد. همچنین رانندگان نمی‌توانند از کنار خودروهای اضطراری با سرعت عبور کنند.
  • باید به خودروهایی که با سرعت در حال رانندگی هستند اجازه عبور داد و در هنگام نزدیکی با آنها خود را کنار کشید. 
  • در دبی فرمان اتومبیل در سمت راست قرار دارد و به همین دلیل باید از سمت چپ سبقت گرفت و جهت اطمینان از امنیت جاده باید هر سه آینه را به صورت مرتب بررسی کرد
  • باید قبل از اقدام به دور زدن راهنمای جهت مد نظر را روشن کرد و آنگاه اقدام به تغییر لاین حرکت کرد
  • هنگام پارک خودرو نباید آن را در جاهایی که دارای حاشیه مشکی و زرد است قرارداد. زیرا مناطقی که دارای حاشیه‌های مشکی و زرد رنگ هستند مناطق ممنوع شهر دبی به شمار می‌روند.
  • در دبی دسترسی به پارکینگ گاراژی نسبت به پارکینگ خیابان راحت‌تر است.

آشنایی با قوانین رانندگی در دبی با رامین گشت

در این مطلب الزامات و قوانین رانندگی در شهر دبی مورد بررسی قرار گرفت و همه نکات رانندگی در دبی عنوان شد. آن دسته از عزیزانی که رابطه با قوانین رانندگی در دبی نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری دارند، می‌توانند از طریق پل‌های ارتباطی موجود در این صفحه با پشتیبانی آژانس گردشگری رامین گشت تماس بگیرند.
تیم رامین گشت شرایطی را فراهم کرده است که همه هموطنان در سراسر کشور بتوانند به راحتی و به صورت غیر حضوری بلیط پرواز و تور دبی را با مناسب‌ترین قیمت رزرو کنند. همچنین امکان دریافت مشاوره رایگان در رابطه با شرایط رزرو بلیط پرواز و تور دبی و همچنین دیگر موضوعات مرتبط با سفر به دبی نیز برای همه کاربران این سایت فراهم است.

سوالات متداول

در دبی سن قانونی ۱۸ سال است و فقط کسانی می‌توانند در این شهر پشت فرمان بنشیند که ۱۸ سال تمام داشته باشند.

کسانی که گواهی رانندگی ندارند، اگر پشت فرمان ماشین دبی بنشینند ۵۰۰ درهم جریمه خواهند شد.

در بزرگراههای دبی محدودیت سرعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، در جاده‌های شهری بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر و در جاده‌های کوچک برون شهری ۴۰ کیلومتر بر ساعت است

برای تجربه یک رانندگی بدون ترافیک در دبی باید از ساعت ۱۰ صبح به بعد وارد جاده شد. زیرا در اکثر موارد صبح‌ها در دبی ۶ لاین ترافیک سنگین وجود دارد.

مقالات مرتبط

اجاره ماشین در دبی
1402/05/14 11 دقیقه
بازار موتور دبی
1402/08/28 15 دقیقه
ماشین ‌های دبی
1402/05/19 7 دقیقه
تاکسی دبی
1402/05/22 12 دقیقه

نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

تورهای رامین گشت

اشتراک گذاری

دسته‌بندی مقالات

منوی سایت