بلندترین سازه جهان

بلندترین سازه جهان
برج خلیفه (Burj Khalifa) برج مردکا 118 مالزی (Merdeka 118) برج شانگهای (Shanghai Tower) برج سلطنتی ساعت مکه (The Clock Towers) برج جهانی لوته (Busan Lotte Tower) ساختمان تجارت جهانی یک (One World Trade Center) مرکز مالی CTF گوانگجو مرکز مالی CTF تیانجین برج سیتیک (Citic Tower) تایپه ۱۰۱ (Taipei 101) مشاوره خرید بلیط از آژانس گردشگری رامین گشت پرسش و پاسخ

آیا می‌دانید بلندترین سازه جهان در کدام شهر قرار دارد؟ بلندترین برج‌های جهان در کدام کشورها قرار دارند و چگونه ساخته شده‌اند؟ امروزه بلندترین ساختمان‌های دنیا به دلیل معماری منحصربه‌فردی که دارند، به یکی از جاذبه‌هایی گردشگری تبدیل شده‌اند. 
توسعه ساختمان‌های بلند در اواخر قرن هجدهم رخ داد. بدون شک طراحی خیره کننده از ویژگی‌های اصلی این برج‌ها به شمار می‌رود، اما ظاهر فیزیکی این برج‌ها چیزی است که واقعاً چشم هر بیننده را مجذوب می‌کند. بیشتر سازهای بلند جهان در آسیا قرار دارند. برای آشنایی با این شگفتی‌های مهندسی، محل قرارگیری و برخی از داستان‌های شگفت‌انگیز پشت آن‌ها، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برج خلیفه (Burj Khalifa)

بلندترین سازه جهان برج خلیفه است و این سازه در شهر دبی و کشور امارات قرار دارد. برج آسمان خراش خلیفه دارای ۱۶۳ طبقه و ۸۲۸ متر ارتفاع است و علاوه‌بر ارتفاع زیاد معماری بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد.
این برج زیبا و بلند تاثیر بسزایی روی صنعت گردشگری دبی گذاشته و هر ساله توریست‌های زیادی به هوای بازدید از آن راهی دبی می‌شوند‌. در طبقه پایین برج خلیفه یک دریاچه مصنوعی قرار دارد و این دریاچه مصنوعی یکی از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود. همچنین جایگاه ویژه‌ای را به شهر کویری دبی بخشیده است. در هنگام خرید گشت شهری دبی بازدید از این برج را می‌توانید تجربه کنید.
بزرگترین بالکن جهان نیز به این برج تعلق دارد و نمای کاملی از شهر دبی را به نمایش می‌گذارد. در طبقه ۱۲۲ آن یک رستوران قرار دارد و ۴۹ طبقه نیز به انجام امور اداری شهر اختصاص داده شده و شامل ساختمان‌های اداری هستند.
در برج خلیفه ۴ استخر بزرگ وجود دارد و علاقمندان به استخر می‌توانند برای شنا نیز به این ساختمان مراجعه کنند. همچنین در آن یک کتابخانه بزرگ نیز وجود دارد و برای علاقمندان به مطالعه نیز می‌تواند مکانی مناسب و جذاب باشد. همچنین می‌توان برای راز و نیاز با خدا نیز به طبقه 158 برج خلیفه رفت. زیرا در آن یک مسجد بزرگ با معماری خیره کننده وجود دارد.

برج خلیفه بلند ترین سازه دبی

برج مردکا 118 مالزی (Merdeka 118)

جدیدترین و دومین ساختمان بلند در جهان، برج مردکا 118 کوالالامپور است که به عنوان PNB 118 شناخته می‌شود. این برج با ارتفاع 679 متری با 118 طبقه در سال 2022 تکمیل شد. نام اصلی این ساختمان مخفف Permodalan Nasional Berhad است، یک شرکت مدیریت سرمایه گذاری مالزیایی که پروژه را توسعه داد، اما در حال حاضر با نام فعلی tts در زبان مالایی به معنای «استقلال» و به افتخار استادیوم مردکا، محل اعلام استقلال کشور در سال 1957، شناخته می‌شود.

برج مردکا 18 مالزی

برج شانگهای (Shanghai Tower)

از بلندترین برج‌های جهان می‌توان به برج شانگهای چین اشاره کرد. این برج در حال حاضر دومین ساختمان آسمان خراش در دنیا محسوب می‌شود. برج شانگهای ۶۳۲ متر ارتفاع و ۱۲۶ طبقه دارد و نمای بیرونی آن بسیار خاص و زیبا است. به عبارت دیگر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آسمان خراش که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند ظاهر مارپیچی آن است.
برج شانگهای همانند بسیاری از برج‌های بلند چین در شهر شانگهای قرار دارد و به دلیل طراحی منحصر به فردش در برابر طوفان، زلزله و دیگر حوادث طبیعی ویرانگر بسیار مقاوم است.
طراحی برج آسمان خراش شانگهای به نحوی صورت گرفته است که هر کسی در نگاه اول احساس می‌کند روی آن یک لایه کشیده شده است. اما باید گفت که این تصور فقط به دلیل طراحی خاص برج شانگهای بوده و پیچ و تاب‌های این بنا نقش محافظتی از آن را دارند. 
در برج شانگهای امکانات مختلفی نظیر رستوران، هتل، دفتر کار و غیره وجود دارد‌. همچنین ساختار و طراحی داخلی آن نیز همانند نمای ظاهری‌اش کاملاً خاص و خیره کننده است.

برج شانگهای چین

برج سلطنتی ساعت مکه (The Clock Towers)

دیگر سازه‌ای که می‌توان از آن به عنوان بلندترین سازه جهان یاد کرد، برج سلطنتی ساعت مکه است. این برج یکی از سازه‌های منحصر به فرد و خاص در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود و از آن به عنوان سومین ساختمان بلند جهان یاد می‌شود.
برج سلطنتی ساعت مکه دارای ۶۰۱ متر ارتفاع و ۱۲۰ طبقه است و در بالای آن بلندترین ساعت جهان قرار دارد. ناگفته نماند که ساعت، برج سلطنتی ساعت مکه ۶ برابر بزرگتر از ساعت بیگ بن (Big Ben) لندن است و ۴۳ متر عرض و ۴۵ متر طول دارد. 
از برج سلطنتی در شهر مکه به عنوان ابراج البیت یاد می‌شود و این برج در مجاورت مسجدالحرام واقع شده است. در برج سلطنتی ساعت مکه امکانات مختلفی نظیر هتل‌های لوکس برای اقامت، سالن کنفرانس و مراکز خرید وجود دارد.
اغلب حجاج بیت الحرام این ساختمان را برای اقامت انتخاب می‌کنند. همچنین در آن یک مسجد بزرگ با ظرفیت ۳۵۰۰ نمازگزار و یک پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰۰ خودرو وجود دارد.
دیگر ویژگی خاص برج سلطنتی ساعت مکه وجود رصدخانه در بالاترین طبقه آن است که در آن شروع و همچنین پایان ماه رمضان با دقت بسیار زیاد رصد می‌شود.
این ساختمان آسمان خراش عربستان، یک مجتمع بسیار خاص و لوکس است که اقامت در آن هزینه زیادی دارد و فقط کسانی که در رفاه مالی هستند، می‌توانند در این مکان اقامت کنند و از امکانات متنوع آن استفاده ببرند.

برج سلطنتی ساعت مکه

برج جهانی لوته (Busan Lotte Tower)

برج جهانی لوته نیز جزو مواردی است که می‌توان نام آن را در لیست بلندترین سازه‌‌های جهان قرار داد. زیرا این برج به عنوان چهارمین برج آسمان خراش در دنیا شناخته می‌شود. برج جهانی لوته در شهر سئول پایتخت کشور کره قرار دارد و دارای ۲۳ طبقه و حدود ۵۵۵ متر مربع ارتفاع است.
ساخت برج جهانی لوته بیش از ۱۳ سال زمان برده و یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن در مقایسه با دیگر ساختمان‌های مشابه تمام شیشه‌ای بودن آن است. برج لوته در سال ۲۰۱۹ افتتاح شده و با استفاده از اشکال هنری، سنتی و همچنین با الهام از معماری کره طراحی شده است و علاوه بر ارتفاع بلند جلوه‌ای بسیار زیبا و خاص دارد.
داخل این ساختمان همانند نمای ظاهری آن زیبا بوده و معماری بسیار هنرمندانه و خلاقانه‌ای دارد. فضای درونی برج جهانی لوته شامل مراکز خرید، فضاهای اداری، هتل‌های لاکچری و لوکس است. همچنین یک کافه روی پشت بام و یک سالن کنسرت در آن واقع شده است.
در پشت بام ساختمان جهانی لوته یک فضای مناسب برای آتش بازی وجود دارد و این ویژگی نیز به نوعی آن را در مقایسه با دیگر موارد خاص‌تر می‌کند. در واقع کره‌ای‌ها از تمام قسمت‌های این ساز بهترین استفاده را برده و توانسته‌اند نام آن را در بین جاذبه‌های هنگ‌کنگ به ثبت برسانند.

برج جهانی لوته

ساختمان تجارت جهانی یک (One World Trade Center)

ابرسازه نیویورک سیتی یا مرکز تجارت جهانی وان، پنجمین ساختمانی است که با عنوان بلندترین سازه جهان خوانده می‌شود و در کشور آمریکا قرار دارد. مرکز تجارت جهانی وان در نیمکره غربی و در پشت پل‌های منهتن و بروکلین واقع شده است و  ۱۴۰ طبقه  ۵۴۱.۳ متر ارتفاع دارد.
این سازه که در سال ۲۰۱۴ بنا شده در طول ۸ سال به یادبود برج‌های دوقلو ساخته شده است. برج‌های دوقلو در حادثه ۱۱ سپتامبر نابود شدند. 
یکی از ویژگی‌های خاص آسمان خراش نیویورک این بوده که نسبت به دیگر آسمان خراش‌ها اطرافش براق‌تر و صیقل‌تر است. البته باید گفت که این ساختمان به عنوان نماد مقاومت بنا شده و ارتفاع آن مساوی با عدد سالی است که اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا در آن امضا شده است.

ساختمان تجارت جهانی یک

مرکز مالی CTF گوانگجو

ششمین بنایی که می‌توان از آن به عنوان بلندترین سازه جهان یاد کرد، ساختمان مرکز مالی CTF گوانگجو است. این ساختمان نیز در چین قرار دارد و دارای ۵۳۰ متر ارتفاع و ۱۱۲ طبقه است. مرکز مالی CTF گوانگجو در سال ۲۰۱۶ در شهر بندری و جنوبی گوانجو به بهره‌برداری رسیده و مشرف بر رودخانه پرل است.
به همین دلیل در آن می‌توان نظاره‌گر مناظر شگفت انگیز پیرامون شد. این ساختمان یک مجتمع تجاری و اداری است که هتل‌ها و مراکز خرید لوکس را خود جای داده است.

مرکز مالی سی تی اف گوانگجو

مرکز مالی CTF تیانجین

مرکز مالی CTF تیانجین دیگر سازه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان بلندترین سازه جهان یاد کرد. مرکز مالی CTF  تیانجین نیز در کشور چین قرار دارد و دارای ۹۶ طبقه و ۵۳۰ متر ارتفاع است. همچنین در سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری رسیده و هتل‌های بسیار لوکسی در آن وجود دارد.
نمای ظاهری مرکز مالی CTF به شکل مخروطی است و هدف اصلی سازندگان، از طراحی نمای مخروطی شکل برای آن افزایش استحکام و مقاومت سازه در برابر طوفان باد و زلزله است. به عبارت دیگر طراحی منحصر به فرد این ساختمان شرایطی را فراهم کرده که باد و طوفان کمترین نیرو را به آن وارد می‌کنند.
در بالاترین قسمت مرکز مالی CTF می‌توان نمای کلی شهر تیانجین را نظاره کرد. همچنین این ساختمان یکی از پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین آسانسورهای دنیا را در بر دارد و با آسانسور آن می‌توان خیلی سریع خود را به بلندترین نقطه سازه رساند. 

مرکز مالی سی تی اف تیانجین

برج سیتیک (Citic Tower)

نهمین ساختمانی که می‌توان از آن به عنوان بلندترین سازه جهان یاد کرد نیز در کشور چین قرار دارد و یکی از منحصربه‌فردترین ساختمان‌های بلند جهان محسوب می‌شود. ناگفته نماند که برج سیتیک در چین به عنوان چاینا زون خوانده می‌شود و  ۱۰۹ طبقه و حدود ۵۲۷.۷ متر ارتفاع دارد.
همچنین از طراحی و نمای بسیار متفاوت و خیره کننده‌ای بهره‌مند است. به عبارت دیگر قسمت میانی این ساختمان در مقایسه با قسمت پایینی و قسمت بالایی آن باریک‌تر بوده و طراحی آن با الهام از یک ظرف باستانی چینی انجام شده است.
این برج در نگاه اول مانند یک گلدان کمر باریک سر به فلک کشیده به نظر می‌رسد و بسیار جذاب است. برج سیتیک در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری رسیده و دارای کاربری تجاری و اداری است. در ساختمان سیتیک ۱۱۰ آسانسور وجود دارد و مردم می‌توانند برای انجام امور اداری و همچنین خرید به آن بروند.

تایپه ۱۰۱ (Taipei 101)

دهمین آسمان خراش دنیا در کشور تایوان و آسیای شرقی قرار دارد و تا سال‌ها از آن به عنوان بلندترین سازه جهان یاد می‌شد. اما به مرور زمان با ساخت سازه‌های بلندتر اکنون به عنوان دهمین ساختمان بلند دنیا شناخته می‌شود.
برج تایپه ۱۰۱ تایلند ۱۰۱ طبقه و ۵۰۸ متر ارتفاع دارد و با الهام از درخت بامبو طراحی شده است. این سازه از سال ۲۰۱۰ به بهره‌برداری رسیده و مدت زمان ساخت آن ۶ سال طول کشیده است.
یکی از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد برج تایپه ۱۰۱ چشم انداز بی‌نظیری است که در بالای آن وجود دارد. در طبقات بالای این ساختمان بلند ایوان‌های مخصوصی طراحی شده‌اند که گردشگران می‌توانند لحظات آرامش بخشی را تجربه کنند. همچنین در بالاترین نقطه ساختمان یک رصدخانه وجود دارد که می‌توان برای مشاهده ستاره‌های آسمان از آن استفاده کرد.
برای جابجایی در بین طبقات مختلف ساختمان یک آسانسور شگفت انگیز و سریع‌السیر برای برج تایپه ۱۰۱ تعبیه شده است. به نحوی که فقط در عرض ۴۰ ثانیه می‌توان با آسانسور از طبقه اول به بالاترین طبقه آن رفت.
از نظر استحکام نیز دارای مقاومت بالایی بوده و تاکنون در برابر بزرگترین زلزله‌های تاریخ تایوان کوچک‌ترین خدشه‌ای به آن وارد نشده است.

برج تایپه تایوان

مشاوره خرید بلیط از آژانس گردشگری رامین گشت

بازدید از بلندترین برج جهان در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. زیرا بلندترین ساختمان‌های دنیا علاوه بر معماری منح‍صربه‌فرد، از نظر شکل ظاهری بسیار خیره کننده هستند. در این مقاله سعی کردیم شما را با 10 تا از بلندترین برج‌های جهان و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم. همچنین بلندترین برج جهان در کشور امارات هست که با سفر به دبی می‌توانید آن را مشاهده کنید. بهترین راه برای بازدید از این سازها، خرید تور است. شما با خرید تور از رامین گشت به‌راحتی می‌توانید به کشور مورد‌نظر سفر کنید و بلندترین برج‌های جهان را از نزدیک مشاهده کنید.
 

سوالات متداول

بلندترین سازه جهان شامل برج خلیفه است و در شهر دبی کشور امارات متحده قرار دارد.

 

برج آسمان خراش خلیفه دارای ۱۶۳ طبقه و ۸۲۸ متر ارتفاع است.

 

ساختمان شانگهای دومین ساختمان آسمان خراش در دنیا محسوب می‌شود و در کشور چین قرار دارد. برج شانگهای ۶۳۲ متر ارتفاع و ۱۲۶ طبقه دارد.

 

برج سلطنتی ساعت مکه با ۶۰۱ متر ارتفاع دارای ۱۲۰ طبقه است که در بالای آن بلندترین ساعت جهان قرار دارد.

مقالات مرتبط

برج دوقلوی دبی
1402/05/22 12 دقیقه
برج خلیفه دبی
1403/01/20 17 دقیقه
برج العرب
1402/11/04 6 دقیقه
عکس های برج خلیفه
1402/12/02 5 دقیقه
برج دوقلوی دبی
1402/05/22 12 دقیقه
برج خلیفه دبی
1403/01/20 17 دقیقه
برج العرب
1402/11/04 6 دقیقه

نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

تورهای رامین گشت

اشتراک گذاری

دسته‌بندی مقالات

منوی سایت