شهر شیشه ای دبی

شهر شیشه ای دبی یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری
ایده ساخت شهر شیشه ای دبی مرکز خرید شهر شیشه ای دبی اهمیت دما در دبی منطقه فرهنگی شهر شیشه ای دبی امکانات شهر شیشه ای دبی هدف از ساخت شهر شیشه ای دبی جاذبه‌های اطراف شهر شیشه ای دبی تجربه شهر شیشه ای دبی با تور رامین گشت پرسش و پاسخ

یکی از بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین پروژه‌های درحال‌ساخت دنیا، شهر شیشه ای دبی که به‌عنوان یک استراحتگاه و مرکز خرید و تفریحی 450 هکتاری به آن نگاه می‌شود، از سال 2012 بر سر زبان‌ها افتاده است. شهر شیشه ای دبی با هدف جذب سالانه بیش از 180 میلیون بازدیدکننده و با وعده ایجاد یک شهر سرپوشیده شفاف و درخشان و یک پارک موضوعی غول‌پیکر ساخته می‌شود. درحقیقت، مقامات دبی در سال 2012 خبر دادند که به‌زودی از طرح‌ اولین شهر سقف دار جهان پرده‌برداری خواهند کرد؛ استراحتگاهی بزرگ با دمای کنترل‌شده و سقف شیشه‌ای جمع‌شونده و بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان. این شهر سقف دار شیشه ای  قرار بود در شهرک محمد بن رشید ساخته شود؛ ولی در سال 2016 تصمیم بر آن شد که این شهر شیشه‌ای را در کنار خیابان شیخ زاید و مقابل امارات مال بنا کنند. برای اینکه با ایده ساخت شهر شیشه‌ای دبی آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

شهر شیشه ای دبی اولین شهر سقف پوشیده

ایده ساخت شهر شیشه ای دبی 

در داستان فیلم سیمپسون‌ها یک خوک کثیف، به اندازه کافی زباله جمع می‌کند تا یک سیلو را در دو روز پر کند؛ اما این موضوع مشکل‌‌ساز می‌شود و یکی از شخصیت‌های دیگر انیمیشن، سیلو را در دریاچه‌ای می‌اندازد که فاجعه‌ای زیست‌محیطی ایجاد می‌شود. از این رو وقتی شخصیت‌های دیگر از وقوع حادثه خبردار می‌شوند با رهبری شوارتزنگر، تصمیم می‌گیرند بهترین اقدام را انجام دهند و یک گنبد بر فراز شهر خود، جایی که هنوز فاجعه رخ نداده است، بسازند تا در محیطی امن باشند. شاید شیخ محمد بن راشد آل مکتوم همچون شوارتزنگر سیمپسون‌ها فکر کرده است که محصور کردن یک شهر کامل در داخل یک گنبد شیشه‌ای ایده خوبی است. تنها با این تفاوت که این بار به جای تخیل، با واقعیت سروکار داریم!
این شهر که به نام Mall of the World یا «مرکز خرید جهان» هم شناخته می‌شود، مساحتی معادل 4500000 متر مربع را پوشش می‌دهد، رکوردهای جدیدی را برای این مجموعه غول‌پیکر به ثبت  ‌رساند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بزرگ‌ترین پارک موضوعی سرپوشیده در جهان 
  • بزرگ‌ترین مرکز خرید با مساحت 745هزار متر مربع
  • 20000 اتاق در هتل برای گردشگرها 
شهر شیشه ای دبی از نمای بالا

مرکز خرید شهر شیشه ای دبی  

در قلب شهر شیشه ای دبی یک مرکز خرید 750 هزار متر مربعی وجود دارد. این فضا که به‌عنوان یک خیابان به طول هفت کیلومتر طراحی شده، جزو شگفتی‌های این شهر شیشه‌ای است.
درحقیقت، آسمان خراش های دبی و میزبانی از بلندترین ساختمان‌های جهان برای مقامات دبی کافی نبوده و آن‌ها همچنان مشتاق رکوردشکنی‌های بیشتر با طرح‌های مختلف و جدید هستند. 

اهمیت دما در دبی 

با توجه به اینکه دمای دبی در ماه‌های گرم سال بسیار بالاست و تا حدود 50 درجه هم می‌رسد، مسئولین شهر دبی به این فکر کرده‌اند که چطور شرایط مطلوبی را فراهم کنند تا گردشگرها بتوانند در این گرما هم از لذت‌های مختلف دبی استفاده کنند. 
در شهر شیشه ای دبی تمام امکانات در طول ماه‌های گرم تابستان، زمانی که دما می‌تواند تا بیش از 50 درجه سانتی‌گراد برسد، تحت پوشش گنبدی آن کنترل‌شده خواهد بود. این موضوع تضمین می‌کند که گردشگرها می‌توانند به مدت یک هفته و بدون نیاز به ترک شهر شیشه ای دبی یا استفاده از ماشین، از سفر و اقامت خود در این منطقه لذت ببرند. 
به گزارش Dubai City Guide و به‌نقل از شیخ محمد بن راشد، نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، هدف از ساخت شهر شیشه ای دبی، پذیرایی از 180 میلیون بازدیدکننده در سال است و دلیل ساخت چنین مجموعه‌ای را این‌طور توضیح می‌دهد:

«چشم‌انداز ما چیزی فراتر از گردشگری فصلی است؛ درواقع، گردشگری محرک اصلی اقتصاد ماست و ما قصد داریم امارات متحده عربی را به مقصدی جذاب برای تمام طول سال تبدیل کنیم. به همین دلیل سعی داریم محیط‌هایی دلپذیر با کنترل دما در ماه‌های گرم برای گردشگران ایجاد کنیم. به قدرت اقتصاد خود و آینده کشورمان خوش‌بین هستیم.»

منطقه فرهنگی شهر شیشه ای دبی 

در طراحی شهر شیشه ای دبی به جنبه‌های فرهنگی و هنری نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند. در این شهر، تئاتری وجود دارد که از  Londons West End و  New Yorks Broadway الگوبرداری شده است. همچنین، فضایی برای جشن و مهمانی به سبک La Rambla در بارسلونا طراحی شده تا گردشگرها  در گشت شهری دبی ساعات خوشی را سپری کنند.

امکانات شهر شیشه ای دبی

در این شهر بیش از 100 هتل و آپارتمان برای ارائه خدمات وجود دارد. فضایی درمانی نیز از پزشکی عمومی گرفته تا جوانسازی و جراحی زیبایی، دردسترس است.
ادعای شیخ محمد درباره جاه‌طلبی مقامات دبی بی‌دلیل نیست؛ زیرا بلندترین آسمان خراش دبی و جهان، برج خلیفه 828 متری در این شهر ساخته شده است و همچنین بزرگ‌ترین باغ گل و بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا را می‌توان در میان جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز دبی مشاهده کرد.
به‌طور کلی، امکانات و ویژگی‌های شهر شیشه ای دبی عبارتند از:

  • سقف پوشیده با شیشه که دمای هوا را کنترل می‌کند.
  • بزرگ‌ترین مرکز خرید برای گردشگرها فراهم شده است.
  • هتل‌ها و آپارتمان‌های مختلف برای اقامت در نظر گرفته شده‌اند.
  • این شهر بدون ماشین است و هوای داخل شهر بسیار پاکیزه است.
  • خیابان تئاتر برگرفته از تئاترهای لندن و آمریکا طراحی شده‌اند.
  • مراکز درمانی و پزشکی برای تمام گردشگرها فراهم است.

همچنین محمد عبدالله ال گرگاوی، رئیس هلدینگ دبی، این پروژه را «مفهومی ‌نوآورانه» توصیف می‌کند که «جذابیت دبی را به‌عنوان یک مرکز گردشگری تقویت خواهد کرد.» او همچنین اشاره می‌کند که: «این پروژه محصول تحقیقات گسترده‌ای است که به بررسی نیازها و ترجیحات گردشگران بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخته است.»
Mall of the World قرار است در امتداد جاده شیخ زاید، ساخته شود. این منطقه از مرکز خرید امارات که در سال 2005 ساخته شد، دور نیست و می‌توان از هر دو گزینه برای خرید استفاده کرد. موقعیت قرارگیری آن در نزدیکی شریان اصلی شهر دبی و فاصله کوتاه با دو ایستگاه مترو امارات مال و مشرق، دسترسی به آن را بیش‌ازپیش تسهیل کرده و به رونق آن می‌افزاید.

خدمات و امکانات شهر شیشه ای دبی

هدف از ساخت شهر شیشه ای دبی 

با توجه به اینکه جمعیت دبی به‌دلیل ارائه امکانات مختلف رو به افزایش است و سالانه افراد زیادی از کشور‌های همسایه به این شهر مهاجرت می‌کنند، در نتیجه مهم است که به اشتغال افراد توجه ویژه‌ای داشت. شاهزاده امارات متحده عربی، بر این باور است که «باید رونق جمعیتی در سراسر کشور وجود داشته باشد تا رونق اقتصادی بیشتر به غیر از صادرات نفت ایجاد کرد..» همچنین وی افزود: «هدف اصلی از ساختن شهر شیشه ای دبی، ایجاد اشتغال و افزایش جمعیت کشور است.»

جاذبه‌های اطراف شهر شیشه ای دبی

به‌دلیل موقعیت مطلوب قرارگیری این پروژه در کنار اصلی‌ترین بزرگراه شهر، بسیاری از جاهای دیدنی دبی در فاصله نزدیکی از آن قرار دارند، از جمله:

  • امارات مال: 5 دقیقه
  • پیاده‌روی در اقامتگاه ساحلی جمیرا: 10 دقیقه
  • مسیر پیاده مارینا دبی: 10 دقیقه
  • دبی هیل مال: 15 دقیقه
  • ساحل کایت: 15 دقیقه
  • هتل آتلانتیس: 15 دقیقه
  • فرودگاه بین‌المللی دبی: 20 دقیقه
  • اپرای دبی: 20 دقیقه
  • دبی مال: 20 دقیقه
  • پارک زعبیل: 20 دقیقه 

تجربه شهر شیشه ای دبی با تور رامین گشت

به‌طور حتم شهر شیشه ای دبی، پس از تکمیل، یکی از دیدنی‌تری جاذبه‌های جهان خواهد بود که با توجه به آب و هوای دبی در تابستان، فضایی مطلوب برای گردشگران فراهم می‌کند. به‌طور کلی فرقی ندارد که برای چه فصل و چه ماهی از سال قصد سفر به دبی را دارید، این شهر پذیرای شما خواهد بود. آژانس مسافرتی رامین گشت در کنار شما است تا با ارائه بهترین و ارزان‌ترین تورها شما را راهی سفر کند.
آژانس مسافرتی رامین گشت به‌عنوان یکی از ارائه‌کننده‌های تورهای داخلی و خارجی، به‌صورت 24 ساعته و در طول 7 روز هفته، آمادگی پاسخگویی به شما عزیزان را دارد. کافی است که به‌صورت تلفنی یا حضوری با این مجموعه در ارتباط باشید تا در زمان کوتاهی، بهترین خدمات تور دبی را دریافت کنید. همچنین اگر سوال یا ابهامی ‌درباره شهر شیشه ای دبی دارید که در این متن به آن اشاره نشده است، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

این شهر به‌عنوان تنها شهر شیشه‌ای جهان ثبت شده است، همچنین بزرگ‌ترین مرکز خرید در دنیا را دارد. این شهر به وسعت 4500000 متر مربع، احتمالا بزرگ‌ترین مجموعه اقامتی، تفریحی، درمانی جهان خواهد بود.

دبی برای کنترل گرمای بیش‌ازحد در فصل تابستان، جذب توریست بیشتر و همچنین اشتغال‌زایی، این شهر سرپوشیده را طراحی کرده است.

جدا کردن یک منطقه از شهر که با شرایط محیط‌زیست همخوانی داشته باشد و امکان جذب توریست را در تمام فصول سال فراهم کند.

خیر، این پروژه عظیم هنوز تکمیل نشده و درحال‌ساخت است.

شهر شیشه ای دبی در نزدیکی خیابان شیخ زاید، منطقه الصفوح 1 و روبه‌روی امارات مال ساخته خواهد شد.

  • سقف شیشه‌ای جمع‌شونده
  • مگامال
  • بزرگ‌ترین پارک موضوعی جهان
  • تئاتر
  • مدرسه هنری سینما
  • هتل
  • کلینیک
  • املاک مسکونی
  • ایستگاه مترو

مقالات مرتبط

راهنمای سفر به دبی
1402/04/22 17 دقیقه
جاهای دیدنی دبی
1402/10/10 20 دقیقه
آسمان خراش های دبی
1402/05/05 11 دقیقه
گشت شهری دبی
1402/05/03 18 دقیقه
برج خلیفه دبی
1403/01/20 17 دقیقه

نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

محمد رجبی
1402/06/13

اینجاست که باید بگم که تجربه‌ام از بازدید از شهر شیشه‌ای دبی یک حس بی‌نظیر بوده. وقتی وارد شهر شدم، اولین چیزی که چشمم افتاد برج خلیفه بود. واقعاً شگفت‌زده‌کننده‌ست! اون احساس رو بهت می‌ده که به یک دنیای خیالی وارد شدی. دیدن اون برج از نزدیک، اون هم از زیر پاهات، حس نابی داره. حتما پیشنهاد میکنم خودتون تجربه کنید :)
آرشام حسینی
1402/06/02

آیا شهر شیشه‌ای دبی همچنان در حال توسعه و اضافه کردن امکانات جدیده؟ یا تغییرات جدیدی در این شهر برای جذب گردشگران اعمال شده که در آینده پیش‌بینی میشه؟
مدیریت
1402/06/04

سلام آرشام عزیز. یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی دبی، گردشگران هستند و شهر شیشه‌ای دبی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص این کشور، همیشه درحال توسعه و پیشرفته تا بتوانه همچنان جذابیت خودش رو حفظ کنه.
رویا احمدی
1402/05/30

سلام وقت بخیر برای تور دبی و رزرو شهر شیشه ای اطلاعات میخواستم ؟
مدیریت
1402/06/01

سلام رویا عزیز ، برای رزرو تور دبی از طریق سایت یا با همکاران ما میتوانیید در ارتباط باشید . و شهر شیشه ای دبی یک از جاذبه ها و مناطق دیدنی دبی است .
تورهای رامین گشت

اشتراک گذاری

دسته‌بندی مقالات

منوی سایت