آداب و رسوم مردم دبی

آداب و رسوم و فرهنگ مردمان دبی از قدیم تا به امروز
مذهب و زبان مردمان دبی مهمان‌نوازی در دبی فرهنگ مردم دبی در احوالپرسی حجاب در شهر دبی لباس ملی مردم دبی فرهنگ غذایی مردم دبی فرهنگ شعر و رقص در دبی میراث فرهنگی و تاریخی دبی فرهنگ ازدواج در دبی باید‌ها و نباید‌های آداب و رسوم مردم دبی آشنایی با فرهنگ مردم دبی در تور رامین گشت پرسش و پاسخ

آیا در سفر به مدرن‌ترین شهر خاورمیانه، تجربه‌ای از آداب و رسوم مردم دبی به خاطر دارید؟ برای بسیاری از افرادی که به این شهر سفر می‌کند، فرهنگ مردم دبی بسیار جذاب است. با توجه به اینکه دبی یکی از قطب‌های گردشگری و حتی مهاجرپذیر در خاورمیانه است؛ اما مردم دبی به مهمان‌نوازی و خونگرمی ‌معروف هستند. از آداب و رسوم مردم دبی می‌توان به رقص و شعر اشاره کرد. برگزاری رویدادهای شعر بین‌المللی در این شهر بسیار پررونق هستند و رقص عربی در دنیا زبانزد است. اگر به آداب و رسوم مردمان دبی علاقه دارید و مایلید با آن بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

مذهب و زبان مردمان دبی

دبی بخشی از کشور امارات متحده عربی است که بیشتر مردم آن مسلمان و سنی‌مذهب هستند. با این توضیح باید بدانید که بیشتر روابط اجتماعی و سیاسی امارات بر حسب دین و شریعت اسلام اجرا می‌شود. اما به‌دلیل اینکه این شهر میزبان گردشگرها و مهاجرهای مختلفی از سراسر دنیا است، آزادی مذاهب در امارات و دبی وجود دارد. هندوئیسم، مسیحیت و بودائیسم جزو مذاهب رایج در دبی هستند، اما توجه داشته باشید که اجازه تبلیغ ادیانی غیر از اسلام ممنوع است. 

علاوه‌بر این، مسلمان‌ها اجازه تغییر دین ندارند و افرادی که سعی در تغییر دین افراد مسلمان داشته باشند، از کشور امارات اخراج می‌شوند. به‌طور مثال خواندن انجیل در دبی غیر قانونی نیست، اما پیشنهاد آن به یک مسلمان و ترغیب افراد برای تغییر دین جرم محسوب می‌شود.

طبق ماده 313 قانون مجازات امارات که در وبسایت The Culture Trip درباره سفر به دبی در ماه رمضان آمده است:

«در دبی، خوردن، آشامیدن، سیگار کشیدن و آدامس جویدن در ماه رمضان در ملاءعام ممنون است و ممکن است تا یک ماه حبس یا جریمه نقدی به مبلغ 2000 درهم به همراه داشته باشد.»

از طرفی هم با توجه به اینکه تعداد زیادی از جمعیت دبی را افراد مهاجر تشکیل داده‌اند، مردم به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند، اما زبان اصلی مردمان دبی، عربی است. درحقیقت، به غیر از زبان عربی که زبان اصلی و جزو آداب و رسوم مردم دبی است، زبان‌های سایر کشور‌ها هم در شهر دبی به گوش می‌رسد که عبارتند از:

  • فارسی
  • هندی
  • اردو
  • بنگالی 
  • چینی

پس اگر به زندگی در دبی فکر می‌کنید، احتمالا از لحاظ زبان با مشکلی مواجه نشوید؛ اما بهتر است با سایر جنبه‌های زندگی در این شهر نیز آشنا شوید، پس به مقاله راهنمای کامل زندگی در دبی سری بزنید.

مهمان‌نوازی در دبی

مهمان‌نوازی یکی از آداب و رسوم مردم دبی است که برای مردمان این شهر اهمیت زیادی دارد. درحقیقت، این رسم در دبی به مهمان‌نوازی عربی معروف است و در آن با قهوه عربی یا گاوا از شما پذیرایی می‌کنند. قهوه معطر با میخک، هل، زیره و زعفران برای افرادی که در دبی مهمان هستند، در فنجان‌های کوچک سرو می‌شود تا از طعم بی‌نظیر قهوه لذت ببرند. همچنین طبق فرهنگ مردم دبی باید پس از صرف گاوا، فنجان خالی را با دست راست به میزبان تحویل دهید. 

ساکنان اصیل دبی به احترام و مهمان‌نوازی بسیار اهمیت می‌دهند و آن را جزوی از آداب و رسوم خود می‌دانند. پس درصورتی‌که با خرید خانه در دبی و گرفتن اقامت، ساکن این شهر شدید، این امر را در معاشرت خود با مردم دبی در نظر بگیرید. 

از طرفی هم انتظار می‌رود که گردشگرها و مسافرهایی که به دبی سفر می‌کنند، به آداب و رسوم مردمان دبی احترام بگذارند که یکی از آن‌ها رعایت پوشش زنان در دبی است. برخی از آداب و رسوم مردم دبی به شرح زیر هستند:

  • حیا، محلی قدیمی ‌و سنتی در دبی است که برای بازدید از آن باید لباس‌های گشاد و بلند به تن کرد و در نظر داشته باشید که لباس شما نباید بدن‌نما باشد، حتی باید کفش‌های خود را برای ورود به این محل سنتی، خارج از منزل در بیاورید. 
  • بسیاری از مردمان امارات متحده عربی هنگام اولین ملاقات بینی یکدیگر را لمس می‌کنند، اما خب انتظار نمی‌رود که بازدیدکننده‌های دبی هم این رسم را به جا آورند. درحقیقت، این نوع مهمان‌نوازی در دبی نشان‌دهنده صمیمت و مهمان‌نوازی است.
  • مردهای عرب در جمع با همه حضار دست می‌دهند، اما ممکن است که برخی از خانم‌ها تمایل به این کار نداشته باشند. همچنین هنگام نشستن اگر انگشت اشاره پاهای شما به سمت شخصی باشد آن را توهین می‌دانند.
  • خوردن غذا با دست، جزوی از فرهنگ مردم دبی است که برای وعده شام، غذا در یک بشقاب گرد و بزرگ (مجمع) سرو می‌شود و برای نوش جان کردن غذا باید از قبل دست‌های خود را تمیز شسته باشید.
فرهنگ مردمان دبی در رابطه با مهمان نوازی

فرهنگ مردم دبی در احوالپرسی

فرهنگ احوالپرسی در اسلام و فرهنگ عربی بسیار ارزشمند است و مردم دبی هنگام دیدار با یکدیگر، ابتدا سلام و احوالپرسی را انجام می‌دهند و بعد شروع به صحبت‌های دیگر می‌کنند. در احوالپرسی عربی، افراد از یکدیگر درباره حال جسمی، خانواده و امور شخصی سوال می‌پرسند و اگر جواب خوبی دریافت نکنند یا بی‌تفاوتی در پاسخگویی فرد قابل مشاهده کنند، آن را بی‌احترامی ‌می‌دانند و ممکن است که باعث بروز مشکلاتی شود.

در احوالپرسی عربی بر خلاف فرهنگ غربی، احترام به مقامات بسیار اهمیت دارد. اسم کوچک مقامات از زبان مردم بیان نمی‌شود و در ابتدای صحبت از کلمه‌های آقا و حاجی استفاده می‌کنند.

همچنین بهتر است بدانید که عبارت «كيف حالك» به معنای «چطوری؟» است و این عبارت را زیاد از مردمان دبی و امارات خواهید شنید.

فرهنگ مردمان دبی در احوالپرسی با گردشگران و بومیان

حجاب در شهر دبی

حجاب را می‌توان یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم مردم دبی دانست؛ زیرا مردم محلی این شهر مسلمان هستند و حجاب را فریضه‌ای دینی می‌دانند. همچنین خانم‌های عربی به ‌صورت خود، پوشیه می‌بندند و از لباس‌های بلند و تیره استفاده می‌کنند. به‌طور کلی، کشور امارات به‌علت توریستی بودن و مهاجرت عده بسیاری از ملل مختلف، در خصوص حجاب رفتار محتاطی دارد. 

نکته مهمی که باید بدانید این است که حجاب در امارات اجباری نیست و جزو قوانین دبی محسوب نمی‌شود؛ اما طبق فرهنگ مردم دبی، پوشیدن انواع لباس‌های باز به دور از آداب و رسوم مردم دبی است. شما اگر به‌عنوان گردشگر لباس دلخواه خودتان را بپوشید کسی به شما کاری ندارد، اما ممکن است که برای ورود به برخی از مکان‌های تفریحی دبی نیاز باشد کد لباس را رعایت کنید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله پوشش زنان در دبی را در وبسایت رامین گشت بخوانید تا در سفر به این شهر با مشکلی روبه‌رو نشوید.

فرهنگ حجاب زنان و گردشگران در شهر دبی

لباس ملی مردم دبی

مردان در دبی، بیشتر دشداشه می‌پوشند که شامل یک پیراهن بلند سفید با سرپوشی به‌رنگ سفید یا قرمز است که در زبان محلی به آن کترا می‌گویند. بیشتر شیخ‌ها و افراد سرشناس دبی برای رویداد‌های رسمی ‌از این نوع لباس‌ها استفاده می‌کنند. همچنین یک ردای نازک مشکی یا قهوه‌ای هم می‌توان بر روی این لباس پوشید.

از طرفی زنان عرب در مکان‌های عمومی ‌از عبای مشکی استفاده می‌کنند که مانند چادر عربی است و تمام بدن آن‌ها را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر این، برخی از خانم‌های عربی از پوشیه برای صورت خود استفاده می‌کنند. احتمالا چنین فرهنگ پوششی در میان مردم این شهر تا حد زیادی تحت‌تاثیر آب و هوای دبی شکل گرفته است.

لباس مردان در فرهنگ دبی

فرهنگ غذایی مردم دبی

غذا در کشور امارات متحده عربی و شهر بزرگ دبی تاریخی غنی دارد. با توجه به اینکه بخش زیادی از امارات در سواحل خلیج فارس قرار گرفته، غذاهای دریایی جزو خوراک و فرهنگ غذایی مردم امارات و دبی است. مسلمان‌های عربی گوشت خوک مصرف نمی‌کنند و از گوشت‌های دیگر مانند مرغ، گاو و گوسفند در غذاهای خود استفاده خواهند کرد. 

شتر شکم‌پر یکی از غذاهای ملی در امارات و دبی است که جزو فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی برای مهمان‌نوازی محسوب می‌شود. دستور پخت این غذا بدین صورت است که شکم یک شتر را با مرغ، بز و گوسفند پر می‌کنند و به‌مدت 24 ساعت بر روی ذغال می‌گذارند. این غذا در گینس ثبت شده است و هر وعده آن، حدود 800 نفر را سیر می‌کند.

همچنین شاورما، نام یکی دیگر از غذاهای محبوب برای مردم دبی است که یک سیخ گوشت کبابی با مخلوط از گوشت‌های دیگر طبخ و با انواع مخلفات مانند تبوله، حمص، ترشی و خیار و گوجه سرو می‌شود.

اگر به اقامت در دبی فکر می‌کنید، باید بدانید که از دیگر آداب و رسوم مردم دبی این است که اگر به خانه یک فرد اماراتی دعوت شدید، بهتر است که با 15 دقیقه تاخیر برسید و همچنین با توجه به اینکه مردمان دبی دست چپ را کثیف می‌دانند، بهتر است برای غذا خوردن از دست راست استفاده کنید. عرب‌ها بیشتر با دست غذا می‌خورند و بهتر است که دست‌های شما تمیز باشند. از طرفی هم با توجه به فرهنگ مردم دبی برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که سفره را بر روی زمین پهن کنند و غذا را دور سفره نوش جان کنند.

فرهنگ پختن و میل کردن غذا در دبی

فرهنگ شعر و رقص در دبی

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، رقص و شعر در فرهنگ اعراب و بادیه‌نشینان ریشه کهنی دارد. مردم دبی از شعر برای مهمان‌نوازی در بیابان و پرداختن به مسائل روز جامعه استفاده می‌کنند. درحقیقت، دو نوع شعر در فرهنگ مردمان دبی وجود دارد که عبارتند از:

  • نباتی
  • التغریدهAl Taghrouda 

شعر التغریده به شعری گفته می‌شود که بین دو نفر اجرا می‌شود،؛اما نباتی نوعی شعر محاوره‌ای است. برخی از مواقع شعرها با رقص محلی همراه خواهند شد که بیشتر در مراسم سنتی این اتفاق رخ می‌دهد. رقص زنان عرب به‌عنوان یک هنر بی‌نظیر در جوامع بین‌المللی شناخته می‌شود. همچنین نمایش لاپرل دبی یکی از بهترین اتفاق‌های فرهنگی این شهر است که با استقبال افراد زیادی روبه‌رو شده و اشاره به فرهنگ و گذشته امارات دارد که با شعر و رقص و آواز همراه است. 

لباس و فرهنگ شعر و رقص در فستیوال های محلی دبی

میراث فرهنگی و تاریخی دبی

آداب و رسوم مردم دبی به غذا خوردن، نوع پوشش و مهمان‌نوازی آن‌ها محدود نمی‌شود، بلکه مناطق ق دیمی و تاریخ دبی هم جزو فرهنگ این شهر به شمار می‌رود. مناطق و محله‌های تاریخی در دبی وجود دارند که همچنان دست‌نخورده باقی مانده‌اند. محله الفهیدی، خانه شیخ آل مکتوم و دهکده میراث جزو تاریخ و فرهنگ بومی ‌دبی محسوب می‌شوند. 

در این محله شما می‌توانید با فرهنگ مردم دبی قدیم بیشتر آشنا شوید و از دهکده‌هایی با بادگیر‌ها و حیاط‌های ناب دیدن کنید. در مناطق مختلف دبی چند موزه و گالری وجود دارد که به‌طور حتم برای گردشگرها جذاب خواهند بود؛ زیرا اطلاعاتی از گذشته دبی در اختیار شما قرار می‌دهند. پس حتما بازدید از این محله را در برنامه گشت شهری دبی خود بگنجانید. رامین گشت فهرست کاملی از جاذبه‌های آن را در اختیار شما قرار داده است. درست است که دبی در قدیم محل صید مروارید بوده اما با تغییراتی همراه شده است که مسئولین دبی در تلاش هستند تا فرهنگ قدیم دبی و امارات را به نمایش بگذارند. در مقاله راهنمای سفر به دبی می‌توانید با این شهر به‌طور کامل آشنا شوید.

فرهنگ ازدواج در دبی

عقد و ازدواج یکی از آداب و رسوم مردم دبی است که بسیار محترم شمرده می‌شود و باید در دفاتر رسمی ‌ثبت شوند. سن قانونی برای هر دو طرف ازدواج باید از 18 سال به بالا باشد و در غیر این صورت اجازه ازدواج داده نمی‌شود. از طرفی هم سن همسر نباید دو برابر سن فرد دیگر باشد. گواهی غربالگری هم یکی دیگر از شرایط ازدواج در دبی است که باید هنگام ثبت عقد، ارائه شود.

فرهنگ مردم دبی برای برپایی عروسی و مراسم از قدیم بدون تغییر بافی مانده و رسم است که مراسم عروسی در خانه‌ای بزرگ برگزار شود. همچنین برای اینکه همه افراد بدانند که در این خانه عروسی برگزار می‌شود، خانه را با پرچم و گل‌های مختلف تزئین می‌کنند. مراسم عروسی حدود سه روز به طول می‌انجامد و با انواع غذاها از مهمان‌ها پذیرایی خواهد شد. 

رسوم ازدواج در امارات متحده عربی و دبی اهمیت زیادی دارد و آن را یکی از رویدادهای مهم زندگی هر فردی می‌دانند. مراسم خطبه یکی از رسوم مهم هنگام ازدواج است که پدر عروس در آن به داماد خود اجازه می‌دهد تا با دخترش ازدواج کند. بعد از خطبه‌خوانی، مراسم نامزدی و شرایط برگزاری جشن‌های دیگر فراهم می‌شود. 

در مجلس‌های عروسی در دبی، غذاهای محلی و بومی، پوشش‌های سنتی و موسیقی و رقص را مشاهده خواهید کرد. عروس و داماد هم لباس‌های خاصی بر تن دارند که با زیورآلات مختلف تزئین شده‌اند. 

فرهنگ ازدواج مردمان دبی

باید‌ها و نباید‌های آداب و رسوم مردم دبی

تا به اینجای متن درباره فرهنگ‌های مختلف دبی توضیحاتی داده شد، اما باید بدانید که برخی از باید‌ها و نباید‌ها در آداب و رسوم مردم دبی وجود دارند که بهتر است قبل از سفر به دبی از آن‌ها اطلاع داشته باشید تا با جریمه و حتی دیپورت مواجه نشوید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • به هیچ وجه از اسلام و مقامات حاکم انتقاد نکنید.
  • مردها نباید به زن‌ها خیره شوند و در صورت رویت چنین رفتاری با جریمه مواجه خواهند شد.
  • بوسیدن یا به آغوش کشیدن افراد، حتی همسران در ملاءعام ممنوع است و در برخی از مواقع با بازداشت همراه خواهد بود.
  • افرادی که مسلمان نیستند، اجازه ورود به مسجد و دست زدن به قرآن را ندارند.
  • با توجه به قانون امارات، لباس زنان باید تا زانو و شانه را بپوشاند.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و بدن‌نما در مکان‌های عمومی‌ خودداری کنید.
  • عکس‌برداری بدون اجازه از خانم‌های عرب در مراکز عمومی ‌جرم محسوب می‌شود.
  • با توجه به اینکه کلاب‌هایی برای رقص در دبی راه‌اندازی شده است، رقصیدن در دبی جرم محسوب نمی‌شود. اما رقصیدن در ملاءعام و انجام حرکات تحریک‌آمیز جرم محسوب می‌شود.
  • به همراه داشتن برخی از داروها در دبی ممنوع است. در نتیجه، اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید نسخه دارو همراه شما باشد.
  • استعمال مواد مخدر در دبی و امارات غیرقانونی است و اگر پلیس شما را با داشتن مواد مخدر دستگیر کند، جریمه سنگین خواهید شد. 

آشنایی با فرهنگ مردم دبی در تور رامین گشت

برای اینکه بتوانید با آداب و رسوم مردم دبی آشنا شوید، بهتر است به این شهر سفر کنید تا از نزدیک مهمان‌نوازی و فرهنگ مردم دبی را مشاهده کنید. مجموعه آژانس مسافرتی رامین گشت تور دبی را با قیمت مناسب و خدماتی مانند بیمه مسافرتی، اخذ ویزا، محل اقامت و گشت شهری ارائه می‌دهد. کارشناس‌های آژانس گردشگری رامین گشت به‌صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره رایگان هستند تا بتوانید بهترین تور دبی را تهیه کنید. 

آداب و رسوم مردم دبی و آشنایی با فرهنگ این مردم باعث می‌شود تا سفر لذت‌بخشی را تجربه کنید و از باید‌ها و نباید‌های فرهنگی آن‌ها اطلاع داشته باشید. به‌طور کلی ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که شما را با آداب و رسوم مردمان دبی آشنا کنیم، اما اگر سوال یا ابهامی‌ دارید که در این متن به آن اشاره نشده، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید. کارشناس‌ها در زمان کوتاهی به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

خیر. اما مهم است که در برخی از اماکن عمومی ‌مانند: مسجد حجاب کامل داشت و از لباس‌های بدن‌نما استفاده نکرد. 

با توجه به اینکه دبی یکی از شهرهای پرگردشگر است، رفتار مردمان دبی با تمام افراد محترمانه است و به مسافرهای ایرانی، احترام گذاشته می‌شود.

لباس مردان عرب، دشداشه یا خاندورا نام دارد که یک پیراهن بلند سفید با یک سرپوش سفید یا قرمز به نام کترا همراه است.

با توجه به اینکه دبی یک شهر گردشگری است افراد با زبان‌های مختلفی مانند: فارسی، هندی، اردو، بنگالی و چینی صحبت می‌کنند.

همه شهر‌های دنیا با جرم و جنایت روبه‌رو هستند، اما دبی یکی از امن‌ترین مکان‌های دنیا است. بدینگونه که افراد در هر ساعت از شبانه روز امنیت کامل دارند و در صورت بروز تخلف، جریمه‌های سنگین و مجازات مختلف در نظر گرفته می‌شود.

دبی در حال حاضر بسیار پویا و مدرن است که می‌توان هر شغلی را در این شهر تجربه کرد. اما مهم‌ترین شغل‌هایی که افراد بومی دبی دارند عبارتند از:

  • شغل‌های مرتبط به ساخت و ساز ساختمان
  • تجار و تجارت
  • آموزش و پرورش
  • گردشگری
  • بهداشت و درمان

مقالات مرتبط

راهنمای سفر به دبی
1402/04/22 17 دقیقه
زندگی در دبی
1402/09/15 15 دقیقه
جاهای دیدنی دبی
1402/10/10 20 دقیقه
برج خلیفه دبی
1403/01/20 17 دقیقه

نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

تورهای رامین گشت

اشتراک گذاری

منوی سایت