محله‌های دبی

محله‌های دبی
آشنایی با توریستی‌ترین محله‌های دبی محله بر دبی (Bur Dubai) محله دیره (Deira) منطقه مارینا دبی (Dubai Marina) محله السطوه دبی (Al Satwa) محله میردیف (Mirdif) محله الممزر (Al Mamzar) محله کرامه دبی (Al Karama) محله جبل علی دبی (Jebel Ali) محله جمیرا دبی (Jumeirah) آشنایی با محله‌های دبی با رامین گشت پرسش و پاسخ

هر کدام از محله‌های دبی ساختار خاص خود را دارند و بافت این شهر دارای ترکیبی مدرنیته و سنتی است. به عبارت دیگر برخی از محله‌های شهر دبی همان بافت قدیمی خود را همچنان حفظ کرده و کلی جاذبه تاریخی در قلب خود دارند و برخی دیگر بافت کاملا مدرنی دارند. در این مطلب از سایت رامین گشت محله‌های مختلف دبی بررسی خواهند شد. 

آشنایی با توریستی‌ترین محله‌های دبی

دبی بزرگترین و معروف‌‌ترین شهر امارت متحده عربی به‌شمار می‌رود و از محله‌های مختلفی تشکیل شده است. هرکدام از محله‌های شهر دبی ویژگی‌های خاص خود را دارند و در مقایسه با هم بسیار متفاوت هستند. به عبارت دیگر برخی از محله‌ها همچنان بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده‌اند و اما برخی دیگر نظیر محله الجمیرا نسب به گذشته کاملا دگرگون شده و بافت مدرن و امروز دارند.
برای آشنایی با محله‌های دبی و درک تفاوت‌های موجود بین آنها باید به دبی سفر کرده و همه چیز را از نزدیک دید. البته ناگفته نماند که شهر دبی به شدت در حال پیشرفت بوده و هر چند وقت یکبار، چهره برخی از محله‌های قدیمی آن دگرگون شده و جلوه‌ای کاملا مدرن به خود می‌گیرند. محله‌های توریستی دبی شامل موارد زیر هستند:

محله بر دبی (Bur Dubai)

محله بر دبی یکی از محله‌های سنتی و تاریخی آن به شمار می‌رود و بیشترین آثار تاریخی شهر دبی در این محله قرار دارد. به همین دلیل توریست‌هایی که می‌خواهند با دبی قدیم بیشتر آشنا شوند، بازدید از این محله را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.
نام قدیمی بر دبی، بستیکا بوده است و هنوز هم برخی از افراد بومی آن را با همین عنوان می‌خوانند. به دلیل رفت‌وآمد تجار ثروتمند پارچه و مروارید در اوایل دهه ۱۹۰۰ به بر دبی، بیشتر کوچه پس کوچه‌های آن  ساختاری مارپیچی و شگفت‌انگیز دارند.
در قدیم ایرانی‌ها در این محله حضور پررنگی داشتند و یکی از دلایل اصلی رونق آن نسبت به دیگر محله‌های دبی در قدیم، نیز رفت‌وآمد ایرانی‌ها در آن بوده است. حتی نام قدیمی آن از نام شهر بستک که اکنون در استان هرمزگان قرار دارد گرفته شده است.

محله بر دبی (Bur Dubai)


مهمترین شاخصه‌های محله قدیمی بر دبی که به نوعی آن را برای گردشگران جذاب کرده است شامل، کوچه پس کوچه‌های قدیمی مارپیچی، ساختمان‌های قدیمی شنی، بادگیرهای روی ساختمان‌های شنی و موزه دبی، رستوران‌های سنتی و بازارهای قدیمی هستند. برخی از جاذبه‌های تاریخی این محله از محله‌های شامل موارد زیر است:

قلعه الفهیدی

یکی از جاذبه‌های تاریخی بر دبی قلعه الفهیدی است که در سال ۱۷۹۹ به عنوان دژ محکمی برای دفاع از شهر ساخته شده و اکنون موزه دبی نیز در این قلعه قرار دارد. در بازدید از موزه دبی علاوه‌بر مشاهده اشیا قدیمی می‌توان با سبک زندگی شیخ نشینان دبی نیز بیشتر آشنا شد.

قلعه الفهیدی

گالری بهشت (Majlis Gallery)

گالری بهشت در محله بر دبی قرار دارد و شاهکار منحصر به فرد هنرمندان مختلف و ناشناخته است. کسانی که به دنبال خرید سوغاتی‌های با ارزش هستند می‌توانند از بین آثار هنری به نمایش گذاشته شده در این گالری مواردی را بخرند.

گالری بهشت (Majlis Gallery)

محله دیره (Deira)

مهمترین شاخصه دیره در مقایسه با دیگر محله‌های دبی این است که ترکیبی از سنت و مدرنیته دارد و می‌توان در آن دبی مدرن و قدیمی را در یک قاب مشاهده کرد. دیره روبه روی بر دبی و در آن طرف خور دبی واقع شده است. ورودی منطقه بافتی کاملا سنتی دارد و به همین دلیل همه کسانی که برای اولین بار وارد آن می‌شوند، تصور می‌کنند که در حال ورود به یک منطقه قدیمی هستند؛ اما با کمی پیشروی این تصور از بین می‌برد. باید گفت که دیره به شدت در حال پیشرفت بوده و هر روز چهره آن نسبت به قبل مدرن‌تر می‌شود. 

محله دیره (Deira)


بزرگترین بازارهای طلا و ماهی دبی، در محله دیره قرار دارند و از این محله به عنوان شهر ادویه‌های رنگارنگ نیز یاد می‌شود. این محله برای تاجران ادویه در سراسر دنیا کاملا شناخته شده است. جاذبه دیدنی دیره به شرح زیر هستند:

ساختمان بانوی باردار 

در دیره ساختمان‌های تجاری متنوعی با ساختار جذاب وجود دارد و یکی از معروفترین آنها بانوی باردار است. ساختمان بانوی باردار بانک ملی دبی بوده و به دلیل برخورداری از یک برآمدگی با عنوان بانوی باردار خوانده می‌شود.

بازار قدیمی طلا

بازار قدیمی طلای دیره یکی از معروف‌ترین بازارهای این محله محسوب می‌شود. تنوع طلاهای بازار دیره بسیار زیاد است و می‌توان برحسب بودجه خود در این بازار براحتی طلا خریداری کرد.

بازار قدیمی طلا

موزه زنان

دیگر جاذبه گردشگری در این محله از محله‌های دبی شامل موزه زنان بیت البنات است. در این موزه شاهکارها و دستاوردهای زنان با استعداد امارات و آثار هنرمندان جوان ناشناخته در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد‌. در طبقه دوم موزه نیز کتاب‌های مختلف و اسناد تاریخی مهم و نوشته‌هایی که توسط روشنفکران نوشته شده‌اند نگهداری می‌شود.

خانه سنتی

خانه سنتی یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی محله دیره است و قدمت آن به سال ۱۸۹۰ برمی‌گردد و در گذشته متعلق به تجار مروارید بوده است. دلفیناریوم و پیشرفته‌ترین مرکز شبیه سازی مسابقه (Xxtreme) از دیگر جاهای دیدنی این محله از محله‌های دبی است.

منطقه مارینا دبی (Dubai Marina)

منطقه مارینا دبی در امتداد سواحل شنی قرار دارد و یکی از لوکس‌ترین محله‌های شهر دبی محسوب می‌شود و بسیاری از آسمان خراش‌ها، هتل‌های لاکچری و رستوران‌های لوکس دبی در این محله قرار دارد. به عبارت دیگر بافت شهر مارینا با محله دیره و بر دبی کاملا متفاوت است. همچنین مارینا نسبت به همه محله‌های شهر دبی امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری دارد.
حتی به جرات می‌توان گفت که مارینا دبی در مقایسه با شهرهای پیشرفته و امروزی غربی نیز زیباتر و مدرن‌تر است. در این محله می‌توان از خرید در فروشگاه‌های پر زرق و برق، تفریحات دریایی، رستوران گردی نهایت لذت را برد.
منتهی استفاده از تفریحات و امکانات موجود در مارینا هزینه‌بر است و فقط کسانی که محدودیت مالی ندارند، می‌توانند با سکونت در هتل‌های لاکچری مارینا زندگی در یک محله فوق مدرن را تجربه کنند و از این طریق یک سفر خاطره‌انگیز در این محله را برای خود و همراهانش رقم بزنند. جاذبه‌های مهم و پرطرفدار مارینا دبی شامل موارد زیر هستند.

منطقه مارینا دبی (Dubai Marina)

کشتی کروز

دریاگردی با کشتی لوکس کروز در مارینا یک سفر ناب و تکرار نشدنی محسوب می‌شود. حتی می‌توان گفت که یکی از اهداف اصلی گردشگران  از حضور در مارینا دبی، دریاگردی با کشتی کروز و نوشیدن نوشیدنی‌های ناب، صرف غذاهای خوشمزه و تماشای معماری فوق مدرن خانه‌های اطراف و مناظر زیبا در حین این سفر است.

کشتی کروز

زیپ لاین (XLine)

دیگر تجربه تکرار نشدنی در مارینا دبی ماجراجویی، هیجان و پرواز با بلندترین زیپ لاین (XLine) جهان است. زیپ لاین دبی در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است و از زمان احداث تاکنون توریست‌هایی زیادی از سراسر دنیا پرواز با آن را تجربه کرده‌اند. XLine دبی ۱۷۰ متر ارتفاع دارد.

زیپ لاین (XLine)

شنا

برنامه شنا در دریا نیز از دیگر تفریحات لوکس این محله برای علاقمندان به شنا است. اگر به شنا علاقه دارید حتما در سفر به دبی از مارینا بازدید کنید.

محله السطوه دبی (Al Satwa)

محله السطوه یکی از محله‌های مهم و باارزش دبی است که در مرز بر دبی و محله جمیرا قرار دارد. یکی از مهمترین دلایلی که سبب شده این منطقه از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار شود قرار گرفتن در نزدیکی جاده شیخ زائد است.
بیشتر مهاجران فیلیپینی و همچنین هندی ساکن دبی در محله السطوه ساکن هستند و از این رو السطوه یکی از محلات مشهور دبی به شمار می‌رود. به دلیل افزایش حجم مهاجران ساکن در السطوه از آن به عنوان مینی مانیل (مرکز فیلیپین) یا مانیل کوچک یاد می‌شود. حضور قومیت‌های مختلف سبب افزایش تنوع فرهنگی این محله از محله‌های دبی شده است و به همین دلیل می‌توان در آن با فرهنگ‌های مختلفی آشنا شد.
یکی از جذابیت‌های مهم این منطقه که به نوعی آن را برای توریست‌ها خاص کرده غذاهای خوشمزه‌، خوش عطر و طعم آن است. به همین دلیل السطوه، بهترین محله دبی برای تجربه غذاهای خوش عطر و طعم خیابانی محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از رستوران‌های بزرگ و کوچک مشهور دبی در آن واقع شده‌اند.
ساحل عمومی جمیرا یکی از مکان‌های مناسب برای تفریحات خانوادگی به شمار می‌رود و این ساحل در محله السطوح واقع شده است. به این ترتیب یکی دیگر از ویژگی‌های این محله که آن برای گردشگران خاص کرده قدم زدن در ساحل شنی آن و استفاده از تفریحات آبی به همراه خانواده است.

محله السطوه دبی (Al Satwa)

محله میردیف (Mirdif)

از دیگر محله‌های دبی که همواره در کانون توجه توریست‌ها قرار دارد، شامل محله میردیف است. میردیف یکی از محله‌های متمدن، پیشرفته و تکامل‌یافته دبی محسوب می‌شود و بهترین محله برای تجربه زندگی شهری مدرن و متمدن است. از این‌رو کسانی که قصد خرید خانه در دبی و گرفتن اقامت آن را دارند، به سراغ خانه‌های لوکس و زیبای این محله می‌روند.
بسیاری از خانه‌های ویلایی میردیف باغ‌های زیبا و رویایی، استخر و تمامی امکانات مورد نیاز برای یک زندگی لوکس و مدرن را دربردارند و بیشتر اهالی آن را قشر مرفه تشکیل می‌دهند. هتل‌های این محله نیز زیبایی منحصر به فرد خود را دارند و شرایط بسیار ایده‌آلی را برای اسکان مسافران و توریست‌ها فراهم کرده‌اند.

محله میردیف (Mirdif)


محله میردیف از ۴ بخش متفاوت که شامل شمال شهر، Mirdif Tulip، Shurooq و Ghoroob است، تشکیل شده است و تمامی بخش‌های نام برده بافت و معماری لوکسی دارند. جاهای پرطرفدار محله میردیف شامل موارد زیر هستند:

بزرگترین مرکز خرید دبی (City Centre Mirdif)

بهترین مرکز خرید دبی شامل یک مرکز خرید بسیار بزرگی به نام City Centre Mirdif است و ۱۹۶ هزار متر مربع مساحت دارد. در این مرکز خرید بزرگ حدود ۴۶۵ فروشگاه شیک در حال فعالیت هستند و انواع کالا نظیر عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس، اسباب بازی، پارچه، لوازم الکترونیکی و غیره را عرضه می‌کنند. این فروشگاه بزرگ یکی از مهمترین جاذبه‌های محله میردیف محسوب می‌شود و بسیاری از توریست‌ها به هوای بازارگردی، بازدید از فروشگاه‌های مختلف و خرید سوغاتی‌ به آن می‌روند.

بزرگترین مرکز خرید دبی (City Centre Mirdif)

پارک مشرف

دیگر عامل که سبب شده این محله میردیف در لیست پرطرفدارترین محله‌های دبی قرار بگیرد، وجود پارک مشرف در آن است. مشرف بزرگترین و قدیمی‌ترین پارک طبیعی دبی محسوب می‌شود و بشر هیچ نقشی در ساخت آن ندارد. بنابراین بسیاری از بومیان به گردشگرانی که به دنبال مشاهده طبیعت واقعی دبی هستند، محله میردیف و پارک مشرف را پیشنهاد می‌دهند.
در پارک مشرف لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را می‌توان تجربه کرد. زیرا علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، امکانات تفریحی مختلفی نظیر دوچرخه سواری، بازی‌های تفریحی مناسب برای کودکان و بزرگسالان، شتر سواری همانند بادیه‌نشین‌های دبی، زیپ لاین و ماجراجوی‌های مهیج در پارک‌های Aventura مشرف، صخره نوردی، کوه‌نوردی و غیره در آن وجود دارد. پس از کلی ماجراجویی و خوشگذرانی در پارک مشرف می‌توان برای صرف نوشیدنی و غذاهای خوشمزه به سراغ کافه‌های موجود در آن رفت.

پارک مشرف

محله الممزر (Al Mamzar)

الممزر در همسایگی هورالعنز، خلیج فارس، سواحل شرقی دیره، الوحیده و شارجه واقع شده است و از از قدیمی‌ترین محله‌های دبی محسوب می‌شود. این محله یک منطقه مسکونی تجاری به شمار می‌رود. در واقع ساختمان‌های شمال شرقی الممزر مسکونی و دیگر قسمت‌های آن رنگ و بوی تجاری دارند.
بیشتر خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی محله الممزر ویلایی هستند و در میان خانه‌های ویلایی کم و بیش آپارتمان‌های بزرگ و کوچک نیز به چشم می‌خورد‌. خانه‌های محله الممزر معماری متفاوتی دارند و برخی از خانه‌های ویلایی آن همانند کاخ هستند و بسیار مجلل و مدرن ساخته شده‌اند‌؛ اما برخی دیگر ساختار ساده‌ای دارند. در محله الممزر در مقایسه با دیگر محله‌های دبی سکوت و آرامش بیشتری حاکم است و ساکنان آن زندگی آرامی دارند.
پارک ساحلی الممزر دبی یکی از جاهای دیدنی و همچنین توریستی محسوب می‌شود و سایه نخل‌های سر به فلک کشیده موجود در این پارک فضای مناسبی را جهت استراحت و همچنین تماشای غروب خورشید روی دریا، برای افراد حاضر در آن فراهم می‌کند. همچنین علاقمندان به پیاده‌روی روی شن‌ها داغ ساحلی، شنا و دوچرخه‌سواری نیز در پارک ساحلی محله الممزر اوقات خوشی را می‌توانند سپری کنند.

محله الممزر (Al Mamzar)

محله کرامه دبی (Al Karama)

کرامه از دیگر محله‌های دبی محسوب می‌شود و یک محله قدیمی است. محله قدیمی کرامه در کنار خور دبی قرار دارد و ساختمان‌های موجود در آن به صورت منظم در کنار هم جای گرفته‌اند. در این محله خبری از ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌ها نیست؛ اما تراکم ساختمان‌ها در آن بالا است.
در محله کرامه اقشار متوسط دبی و مهاجران آسیای جنوبی نظیر فیلیپین زندگی می‌کنند. همچنین برخی از  مهاجران ایرانی و لبنانی نیز برای زندگی در دبی این محله انتخاب کرده و اکنون در آن سکونت دارند. حضور افراد با ملیت‌های مختلف امکان دسترسی به رستوران‌های ملل مختلف و همچنین غذاهای متنوع را در الکرامه نسبت به دیگر محله‌های دبی راحت‌تر کرده است‌.
یکی از جاذبه‌های توریستی محله کرامه پارک زعبیل دبی است که در بین منطقه الکرامه و تجارت جهانی دبی قرار دارد. پارک زعبیل نسبت به دیگر پارک‌ها یک ویژگی خاص دارد و آن ویژگی شامل ترکیب فناوری و طبیعت در آن است.
در پارک زعبیل یک دریاچه وجود دارد که می‌توان در آن قایق سواری را تجربه کرد.  دوچرخه سواری، اسکیت روی یخ، گلف، مینی کریکت و دیگر ورزش‌های مهیج نیز در کنار دریاچه این پارک برای علاقمندان امکان‌پذیر است.
پارک زعبیل از بزرگترین و توریستی‌ترین پارک‌های محله کرامه به شمار می‌رود و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. همچنین همه قسمت‌های آن به وسیله پل به هم متصل هستند.
بازار الکرامه دبی، از بازارهای ارزان‌قیمت دبی به شمار می‌رود و شما می‌توانید محصولات مختلفی را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید.

محله جبل علی دبی (Jebel Ali)

یکی از معروف‌ترین و توریستی‌ترین محله‌های دبی شامل محله جبل علی است. جبل علی یک منطقه آزاد به شمار می‌رود. و از این‌رو بسیاری از تجار معروف دنیا در این بندر رفت‌وآمد دارند. محله جبل علی در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی واقع شده است و در آن یک بندر ترانزیتی وجود دارد.
یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بنادر خاورمیانه و حتی جهان، بندر ترانزیتی جبل علی است که به بیش از ۱۷۰ خط کشتی‌رانی خدمات را ارائه می‌دهد. همچنین با بیش از ۱۰۰ بندر دریایی دیگر در ارتباط بوده و هر روزه میزبان کشتی‌های زیادی است.
یکی بهترین و مشهورترین زمین‌های گلف دبی در محله جبل علی قرار دارد و این زمین بازی بزرگ هر روز میزبان توریست‌های زیادی است. همچنین جبل علی یک پارک ساحلی بزرگ دارد و این پارک تفریحات مختلفی نظیر شنا، قایق‌سواری، حمام آفتاب، و غیره را به علاقمندان تفریحات ساحلی ارائه می‌دهد.

محله جبل علی دبی (Jebel Ali)

محله جمیرا دبی (Jumeirah)

جمیرا یکی دیگر از محله‌های دبی است که می‌توان از آن به عنوان یکی از لوکس‌ترین، اعیان‌نشین‌ترین و توریستی‌ترین محله‌های شهر دبی یاد کرد. خانه‌های ویلایی محله الجمیرا دارای طراحی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند و اغلب مهاجران شرکت‌های دبی در آن سکونت دارند. این محله شامل 3 بخش، جمیرا یک، دو و سه می‌شود.
به عبارت دیگر کسانی که برای اشتغال در شرکت‌های بزرگ ویزای دبی دریافت کرده‌اند، اکنون در این محله سکونت دارند.
ساحل شیکاگو جمیرا از دیگر جذابیت این محله لوکس به شمار می‌رود. همچنین یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سازه‌های دبی در این محله قرار دارد. برج العرب شامل یک هتل ۷ ستاره بسیار مجلل است و ۳۲۱ متر مربع ارتفاع دارد.
برج العرب یکی از نمادهای معروف دبی محسوب می‌شود و با الهام از معماری شرقی و غربی همانند یک کشتی بادبانی عربی طراحی شده است. فضای داخلی آن نیز بسیار شیک بوده و اتاق‌های بزرگی را در قلب خود جای داده است. به نحوی که کوچکترین اتاق آن ۱۷۰ و بزرگترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارد.
پارک آبی وایلد وادی دبی از دیگر جاذبه‌های تفریحی محله الجمیرا است و تفریحات بسیار مهیج و همچنین بی‌نظیر نظیر ترن‌سواری، گردان‌های فشار آب شدید، سقوط آزاد و سرسره را دربردارد.
هتل‌های لوکس، مسجد جمیرا، رستوران‌های متنوع لاکچری نیز از دیگر جاذبه‌های این محله است که می‌توان در سفر به دبی از بازدید آنها لذت برد.

محله جمیرا دبی (Jumeirah)

آشنایی با محله‌های دبی با رامین گشت 

برای آشنایی بهتر با محله‌های دبی و درک جاذبه‌های آن حتما باید به آن سفر کرد و جاهای دیدنی محله‌های مختلف آن را از نزدیک مشاهده کنید. کسانی که پی‌در‌پی به دبی سفر می‌کنند می‌توانند در هرکدام از سفرهای خود در یکی از محله‌های شهر دبی به  گشت‌وگذار مشغول شوند؛ اما کسانی که از چنین امکانی برخوردار نبوده و می‌خواهد، یکبار سفر به دبی را تجربه کنند، باید از قبل برای سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشند و تا بتوانند از همه محله‌ها و جاذبه‌های موجود در هر محله با حوصله بازدید کنند.
آژانس مسافرتی رامین گشت امکانی را برای مشتریان خود فراهم کرده است که بتوانند در کنار رزرو پرواز و تور دبی با قیمت مناسب، مشاوره و راهنمایی رایگان نیز دریافت کنند. به این ترتیب کاربران سایت رامین گشت جهت تهیه یک برنامه مناسب برای سفر خود به دبی می‌توانند با پشتیبانی این مجموعه تماس بگیرند و از تجربه کارشناسان آن برای این منظور بهره ببرند.

سوالات متداول

گالری بهشت در محله بر دبی قرار دارد و شاهکار منحصر به فرد هنرمندان مختلف و هنرمندان ناشناخته در آن به نمایش گذاشته است.

منطقه مارینا دبی در امتداد سواحل شنی قرار دارد و یکی از لوکس‌ترین محله‌های دبی محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از آسمان خراش‌ها، هتل‌های لاکچری و رستوران‌های لوکس دبی در این محله قرار دارد.

بیشتر مهاجران فیلیپینی و همچنین هندی ساکن دبی در محله السطوه ساکن هستند و از این رو السطوه یکی از محلات مشهور دبی به شمار می‌رود.

 

محله السطوه یکی از محله‌های مهم و با ارزش دبی است که در مرز بر دبی و محله جمیرا قرار دارد.

محله جبل علی در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی واقع شده است و در آن یک بندر ترانزیتی وجود دارد. بندر ترانزیتی جبل علی یکی از بزرگترین و مشهورترین بنادر خاورمیانه و حتی جهان به شمار می‌رود و به بیش از ۱۷۰ خط کشتی‌رانی خدمات ارائه می‌دهد.

 

مقالات مرتبط

دبی مارینا
1402/08/29 6 دقیقه
بازار دیره دبی
1403/01/14 8 دقیقه
جمیرا دبی
1402/09/26 9 دقیقه
مراکز خرید دبی
1402/06/21 11 دقیقه

نظرات

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

تورهای رامین گشت

اشتراک گذاری

منوی سایت